شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بوریس جانسون: زود است درباره نتایج سفر به ایران اطمینان حاصل کنیم

 

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۲۰آذر، درباره سفر اخیرش به پارلمان این کشور گزارش داد و گفت که در دیدارش با مقام‌های ارشد ایران خواستار آزادی شهروندان دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی شده است با این حال زود است تا درباره نتایج سفر به ایران اطمینان حاصل کنیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت که از مقام‌های ایران خواستم که به‌دلیل مسائل انسان‌دوستانه آنها را آزاد کنند.

با این وجود او تاکید کرد که این موضوع دشواری‌های خاص خود را دارد: «مسائل تا حدی پیچیده است به‌دلیل آن‌که ایران این افراد را شهروند خود می‌داند و من نمی‌خواهم امید واهی بدهم. اما سفرم به تهران ارزشش را داشت. حالا خیلی زود است که درباره نتایج این سفر اطمینان حاصل کنیم».
بوریس‌ جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز شنبه ۱۸ آذر برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران شد. موضوع آزادی شهروندان دوتابعیتی از جمله محورهای مذاکرات او با مقام‌های ارشد ایران عنوان شد.

وی یک روز بعد درحالی ایران را ترک کرد که پس از دیدارش با مقام‌های ایران به روال معمول در کنفرانس خبری حاضر نشد و در جمع خبرنگاران صحبتی از توافق یا عدم توافق درباره وضعیت شهروندان دو تابعیتی ایرانی- بریتانیایی نکرد. موضوعی که گمانه‌ها درباره «صراحت» گفت‌وگوهای مطرح شده بین مقامات دو کشور را تقویت کرد. منابع خبری در ایران درخصوص جزییات مذاکرات بوریس جانسون با جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش مخابره نکردند اما سخنگوی وزارت‌خارجه بریتانیا اعلام کرد که وزرای خارجه بریتانیا و ایران در مذاکراتی که حدود یکساعت طول کشید، به صراحت درباره موانع بر سر رابطه تهران و لندن صحبت و توافق کردند که در تمام زمینه‌ها باید پیشرفت‌هایی حاصل شود.

نازنین زاغری و کمال فروغی، از جمله شهروندان ایرانی- بریتانیایی هستند که در ایران به جرم جاسوسی دستگیر و دوران محکومیت خود را طی می‌کنند. کمال فروغی که ۷۷ ساله است از هفت سال پیش زندانی شده است. خانواده‌ کمال فروغی و فعالان حقوق‌بشر می‌گویند برای او دادگاه عادلانه‌ای برگزار نشده و او به وکیل دسترسی نداشته است.

نازنین زاغری، دیگر شهروند زندانی بریتانیایی- ایرانی است که روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. او اکنون در حال سپری کردن حکم مجازات پنج سال زندان است که به جرم «تلاش برای براندازی» برای او صادر شده. مهر ماه سال جاری اتهام‌های تازه‌ای علیه نازنین زاغری مطرح، و گفته شد که ممکن است به افزایش محکومیت او بینجامد.
وزیر خارجه بریتانیا  ۱۰ آبان، با سخنانی درباره وضعیت نازنین زاغری، موجی از انتقادها را در بریتانیا برانگیخت. او در جریان نشست کمیته امور خارجی پارلمان این کشورگفت زمانی‌که خانم زاغری بازداشت شد «در حال آموزش روزنامه نگاران در ایران» بوده است. این سخنان مورد انتقاد شدید خانواده نازنین زاغری قرار گرفت که برخلاف وزیرخارجه بریتانیا بارها اعلام کرده بودند که خانم زاغری برای دیدار خانواده خود به ایران سفر کرده است. منتقدان وزیرخارجه بریتانیا گفتند که اظهارات بوریس جانسون می‌تواند به محکومیت دوباره و افزایش سال‌های زندانی بودن او منجر شود.  انتقادها از بوریس جانسون تا آن جا بالا گرفت که بسیاری خواستار استعفای او شدند و وی ناگزیر به عذرخواهی شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز گذشته گفت: «خانم زاغری ایرانی است و از نظر سیستم قضایی ما محکوم شده‌ است و دوران محکومیت خود را طی می‌کند». او افزود: «با توجه به مسائل انسان‌دوستانه، موضوع این خانم را با مقامات ایرانی مطرح می‌کند ولی این یک موضوع قضایی است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More