شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تأسیسات نفتی کرکوک به کنترل نیروهای عراقی درآمد

 

نیروهای عراقی، روز دوشنبه بیست و چهارم مهر، اعلام کردند که تأسیسات نفتی کرکوک و نیز پایگاه نظامی «کی‌‌۱» در نزدیکی این شهر، به کنترل ارتش این کشور درآمد.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، ارتش عراق در بیانیه اعلام کرد :" نیروهای مبارزه با تروریسم، به طور کامل، در پایگاه نظامی کی۱ در نزدیکی شهر کرکوک مستقر شدن".  

تلویزیون رووداو وابسته به اقلیم کردستان نیز تایید کرده که نیروهای پیشمرگه کردستان از سمت جنوب کرکوک عقب نشینی کرده و مواضع خود را تسلیم ارتش عراق کردند.

رسانه‌های کردستان عراق، شب گذشته و بامداد امروز، از حمله نیروهای عراقی از جمله حشد‌شعبی به استان کرکوک خبر دادند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق، خواستار همکاری میان نیروهای مسلح کشورش و پیشمرگه برای کنترل مشترک کرکوک شده است.

پایگاه «کی۱» بزرگترین پایگاه نظامی کرکوک به شمار می‌رود. این پایگاه سه سال پیش، در پی پیشروی‌های داعش، به دست نیروهای پیشمرگه کردستان افتاد.

تلویزیون اسکای‌نیوز، در گزارشی، ویدیوهایی را پخش کرد که در آن شماری از مردم کُرد شهر کرکوک، سلاح به دست داشتند و از آمادگی خود برای رویارویی با ارتش عراق، خبر می‌دادند.

بخش‌هایی از نیروهای پیشمرگه، که به حزب اتحاد میهنی کردستان وابسته هستند، به دستور مقامات این حزب، از مواضع خود در مناطق مریم بیک، تل‌الورد و طوز خورماتور عقب نشینی کرد‌ه‌اند.

این عقب‌نشینی، زمینه را برای کنترل مناطق مذکور، توسط نیروهای عراقی و شبه نظامیان حشد‌شعبی فراهم کرد اما نیروهای عراقی با مشاهده مقاومت اهالی این مناطق، عقب‌نشینی کردند.

تنش جدید میان اربیل و بغداد در کرکوک، در پی برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر گذشته اتفاق افتاد.

از سوی دیگر، یک مقام در وزارت نفت عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، گفته که تولید نفت و گاز در منطقه کرکوک، به رغم تنش موجود در این شهر، به حالت طبیعی، ادامه دارد.

این مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود گفت:" با برخی از رهبران کُرد به توافق رسیدیم که بر اساس آن تأسیسات نفتی کرکوک از تنش موجود، دور بماند".
 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More