شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

بنی گانتس:  تاریخ مذاکره درباره الحاق سرزمین‌های کرانه باختری قطعی نیست

 

بنی گانتس، رهبر حزب آبی، سفید و شریک عمده ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که تاریخ مقرر اول ژوئیه (۱۱تیر ) برای شروع مذاکرات درباره انضمام سرزمین‌هایی در کرانه باختری قطعی نیست. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در حزب آبی و سفید گفت گانتس در جلسه روز دوشنبه ۹ تیر تصريح کرد که تاریخ تعیین شده قطعی نیست. طرح الحاق زمین‌های کرانه باختری به اسرائیل از سوی مقامات فلسطینی، و شماری از کشورهای اروپایی و عرب رد شده است.

 

افزایش بی‌سابقه آمار ابتلا به ویروس کرونا در هند 

 

هند از افزایش بی‌سابقه و ۲۰ هزار نفری موارد جدید ابتلا به کوید۱۹ در یک شبانه‌روز خبر داد. وزارت بهداشت هند روز دوشنبه ۹ تیر  بیش از ۵۴۸ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرد و شمار کلی موارد ابتلا در این کشور به حدود ۳۲۲ هزار نفر رسیده است. تاکنون ۱۶ هزار و ۴۷۵ نفر در هند جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند.

 

ساکنان شرق اوکراین برای شرکت در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی روسیه به این کشور می‌روند

 

ساکنان مناطق تحت کنترل نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین که تابعیت روسیه را دارند، برای شرکت در رای‌گیری اصلاحات قانون اساسی روسیه، راهی این کشور شده‌اند. مسئولان محلی اتوبوس‌هایی را برای انتقال مردم به حوزه‌های رای‌گیری در روسیه تعبیه کرده‌اند. بسیاری از ناظران این اقدام را تلاش برای افزایش شمار رای‌دهندگان توصیف کرده‌اند. در صورت رای کافی شهروندان در این همه‌پرسی پرمناقشه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه ممکن است تا سال ۲۰۳۶ بر مسند قدرت باقی بماند.

 

مقررات زورگویانه چین بر زنان اویغور برای کنترل جمعیت 

 

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی می‌گوید، دولت چین برای کاهش نرخ تولد در میان اویغورها و دیگر اقلیت‌ها ونیز برای کاهش جمعیت مسلمانان، تمهیدات ظالمانه‌ و گسترده‌ای را به کار می‌برد. در این گزارش که بر اساس آمار دولتی چین، اسناد دولتی و مصاحبه با ۳۰ زندانی، مصاحبه با خانواده‌ها و همچنین  گزارش یک مسئول سابق بازداشتگاه تهیه شده، آمده است: چین با انجام تست بارداری مكرر از زنان این جوامع اقلیت، قرار دادن وسایل ضدبارداری در بدن آن‌ها، عقیم‌سازی زنان و حتی انجام صدها هزار عمل سقط جنین، مانع از ازدياد جمعیت آن‌هامی‌شود. 

 

غرق شدن قایقی در بنگلادش دست‌کم ۲۳ کشته به جا گذاشت

 

تصادف دو قایق در بنگلادش و غرق شدن یکی از آنها در رود بوریگانگا در داکا، دست‌کم ۲۳ کشته، از جمله شش زن و سه کودک به جا گذاشت. این قایق حامل حدود ۵۰ سرنشین بود و برخی مسافران توانستند خود را با شنا به ساحل برسانند. سالانه صدها نفر بر اثر تصادف قایق‌ها در بنگلادش جان خود را از دست می‌دهند. 

 

چین برای برخی شهروندان آمریکایی محدودیت ویزا اعمال می‌کند 

 

چین از اعمال محدودیت ویزا برای برخی شهروندان آمریکایی در سفر به این کشور خبر داد. آمریکا پیشتر برخی شهروندان چینی را که مسئول اعمال محدودیت بر آزادی‌های هنگ‌کنگ می‌داند را در فهرست منع سفر به این کشور قرار داده بود. سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری بدون اشاره به جزئیات بیشتر درباره آمریکایی‌های تحت تحریم ویزای چین، گفت:‌ « چین برای آمریکایی‌های که در ارتباط با هنگ‌کنگ بد عمل کرده‌اند،محدودیت ویزا اعمال می‌کند.» 

ترامپ: درباره پاداش روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی، اطلاعی ندارم

 

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده گفت هرگز درباره تلاش‌های روسیه برای پرداخت دستمزد به شبه‌نظامیان نزدیک به گروه طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان، به او، مایک پنس، معاون ریاست جمهوری و رییس کارکنان کاخ سفید اطلاع‌رسانی نشده است. ترامپ از روزنامه نیویورک‌تایمز خواست درباره منابع ناشناس خود شفاف‌سازی کند. رییس‌جمهوری آمریکا در توییتی نوشت:‌ «همه این را انکار می‌کنند و حملات زیادی هم علیه ما انجام نشده است.» 

 

 مصاحبه رسانه‌های لبنان با سفیر آمریکا، علی‌رغم حکم ممنوعیت دادگاه

 

رسانه‌های لبنان با نادیده گرفتن حکم قاضی که مصاحبه با سفیر آمریکا را به دلیل اظهارات منتقدانه‌اش درباره حزب‌الله برای یک سال ممنوع کرده بود، با او گفت‌وگو کردند. حزب‌الله قوی‌ترین نیروی سیاسی حامی دولت لبنان به شمار می‌رود. واشینگتن این گروه مسلح و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را یک «گروه تروریستی» قلمداد می کند. دوروتی شیا، روز جمعه به تلویزیون الحدث که متعلق به عربستان سعودی است، گفت، رفتار حزب‌الله، لبنان را از رسیدگی به بحران اقتصادی بازمی‌دارد.

 

تلاش هند برای استرداد یک مظنون طراحی حمله مومبای در سال ۲۰۰۸

 

دولت هند از تلاش برای استرداد یک شبه‌نظامی پاکستانی خبر داد که مظنون اصلی طرح حملات به بمبئی (مومبای) در سال ۲۰۰۸ است. پیشتر در هفته گذشته، ایالات متحده آمریکا گفت که این فرد، به نام ساجد میر، از گروه لشکر طيبه، آزادانه در پاکستان زندگی می‌کند. آمریکا و هند او را در حملات سه‌روزه به هتل‌ها، ایستگاه قطار و یک مرکز یهودیان متهم کرده است که طی این حملات، ۱۶۶ نفر از جمله شش آمریکایی کشته شدند. 

 

افزایش بودجه اتحادیه اروپا برای جاه‌طلب‌های فضایی  

 

اتحادیه اروپا برای حفظ موفقیت‌های فضایی و رقابت با جاه‌طلبی‌های آمریکا و چین، بودجه بیشتری را به پرتاب راکت به فضا، ارتباط‌های ماهواره‌ای و اکتشاف‌های فضایی اختصاص می‌دهد. در دهه گذشته اروپا برای دسترسی به فضا، مستقل از آمریکا و روسیه، تلاش کرده است اما با ظهور رقبایی چون اسپیسایکس در آمریکا و همچنین پیشرفت‌های سریع چین، اکنون فوریت جدیدی را به فعالیت‌های فضایی خود اضافه کرده است. 

 

بازداشت ده‌ها نفر در تظاهرات ضدفاصله‌گذاری اجتماعی در لاهه

 

پلیس لاهه در هلند گفت: ۳۷ نفر از شرکت‌کنندگانی را که با بی‌توجهی به حکم دادگاه، تظاهراتی را در اعتراض به قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی برپاکردند بازداشت کرد. در تظاهرات روز یکشنبه لاهه حدود ۲۰۰ نفر شرکت کردند. تظاهرات مشابه‌ای چند هفته پیش با چندهزار شرکت‌کننده برگزار شده بود. هلند بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ و بیش از شش هزار مورد مرگ را از ماه فروردین به این سو ثبت کرده است. 

 

کمک مالی ۶/۹ میلیارد دلاری جهانی برای مقابله با کووید-۱۹



در نشست جهانی جمع‌آوری کمک‌های مالی برای مقابله با کرونا روز شنبه ۷ تیر،  شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از سوی ایالات متحده آمریکا، کمیسیون اروپا و شماری دیگر از کشورها جمع‌آوری شد و بسیاری از شرکت‌کنندگان بر لزوم دسترسی همگانی به واکسن تاکید کردند. در این نشست که بخشی از ابتکار گروه «گلوبال سیتیزن» اتحادیه اروپاست، کنسرتی با حضور مایلی سایرس، جاستین بیبر، شکیرا، و شماری دیگر از خوانندگان به شکل زنده و آنلاین برگزار شد. 

 

امارات می‌گوید به علت نگرانی از انتشار کووید-۱۹، از پاکستان مسافر نمی‌پذیرد

 

مسئولان حمل‌ونقل هوایی امارات متحده عربی اعلام کردند از امروز، دوشنبه ۲۹ ژوئن، تا وقتی که آزمایشگاه مخصوص کووید-۱۹ برای گرفتن تست برپا شود، مسافران پاکستانی را نمی‌پذیرد. این تصمیم شامل پروازهای ترانزیت از پاکستان نیز می‌شود. شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به سرعت در حال افزایش است.

تحقیق نیروهای امنیتی لبنان درباره انفجار در نزدیکی کاروان اتومبیل‌های سعد حریری 

 

دفتر سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان اعلام کرد که نیروهای امنیتی درباره انفجاری که ۱۱ روز پیش در نزدیکی کاروان اتومبیل‌های حامل حریری که از ۳۰ خودرو تشکیل شده بود رخ داد، تحقیق می‌کنند. دفتر سعد حریری گفت در این انفجار که در جریان بازدید او از شرق دره بقاع لبنان رخ داد، کسی آسیب ندید و برای پرهیز از تحریک فضای پرتنش سیاسی، تاکنون از اعلام این خبر خودداری کرده بودند. 

 

قطر با عبور از اوج ابتلا به ویروس کرونا، مقررات را تسهیل می‌کند  

 

قطر از قصد خود برای تسهیل بیشتر مقررات قرنطینه خبر داد و اعلام کرد از اول ماه ژوئیه،  به رستوران‌ها، بارها، سواحل تفریحی و پارک‌ها اجازه می‌دهد تا با ظرفیت محدود بازگشایی شوند. قطر حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار جمعیت دارد و پس از عربستان سعودی، دومین کشور عرب حاشیه خلیج‌فارس با بیشترین شمار موارد ابتلا به کوید۱۹ است. شمار کلی موارد ابتلا در قطر بیش از ۹۴ هزار مورد است و تاکنون ۱۱۰ نفر جان باخته‌اند.

 

جهش آمار جدید ابتلا به کوید۱۹ در جمهوری چک 

 

شمار روزانه موارد جدید ابتلا به کوید۱۹ در جمهوری چک به ۳۰۵ مورد رسیده است. وزارت بهداشت این کشور روز دوشنبه ۹ تیر ماه گفت از حدود نیمه فروردین، این بالاترین رقم ابتلا در یک روز، در این کشور ۱۰ میلیون نفری اروپای مرکزی است. شمار کلی موارد ابتلا در جمهوری چک ۱۱ هزار و ۶۰۳ نفر اعلام شده و تاکنون ۳۴۸ نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. 

 

حمله مهاجمان به مرکز بورس کراچی، دست‌کم ۶ کشته به جا گذاشت

 

 حمله مهاجمان مسلح به نارنجک و تفنگ، به یک ساختمان صرافی و  مرکز بورس در شهر کراچی و درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان، ۶ کشته به جا گذاشت. به گفته ارتش پاکستان، مهاجمان در برخورد با نیروهای امنیتی کشته شدند. همچنین در جریان این حمله، حداقل دو  غیرنظامی دیگر نیز کشته و ۳ نفر زخمی شدند. این ساختمان که شدیدا تحت حفاظت امنیتی قرار دارد، محل استقرار دفتر مرکزی چندین بانک خصوصی است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله را به عهده نگرفته است. 

 

نتایج مقدماتی انتخابات لهستان:‌ رییس‌جمهور فعلی پیشتاز است 

 

نتایج مقدماتی شمارش آرا در لهستان نشان می‌دهد که آندژی دودا، رییس‌جمهوری این کشور پیشتاز است.دودا در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری لهستان که روز یکشنبه ۸ تیرماه برگزار شد، نامزد پیشتاز این انتخابات است. دودا بیش از ۴۵ درصد آرا را به دست آورده و رافال ترازاسکوسکی، شهردار لیبرال ورشو، که نماینده بزرگترین حزب اپوزیسیون است، با کسب حدود ۲۹ درصد آرا، در مقام دوم قرار گرفت. 

 

شناسایی ۱۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین در یک شبانه‌روز

 

چین از شناسایی ۱۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در یک شبانه‌روز خبر داده است. کمیسیون ملی بهداشت در بیانیه‌ای گفت که پنج مورد از موارد جدید ابتلا،  مربوط به افرادی است که از خارج به چین سفر کرده‌اند و هفت مورد دیگر در پکن گزارش شده است. در پکن، تقریبا  از دو سوم جمعیت شهر، تست کرونا گرفته شده است. 

 

۸۵ مورد جدید ابتلا به کوید۱۹ در استرالیا در ۲۴ ساعت گذشته

 

استرالیا با گزارش ۸۵ مورد جدید ابتلا به بیماری کوید۱۹ در یک شبانه‌روز، مسئولان این کشور را به فکر اعمال مجدد مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی انداخته است. این بزرگترین جهش شمار مبتلایان در استرالیا در بیش از دو ماه گذشته است. ۷۵ مورد از موارد جدید ابتلا در استان ویکتوریا شناسایی شده‌اند. 

 

شمار جان‌باختگان بر اثر کووید-۱۹ در جهان از نیم میلیون گذشت 

 

شمار کلی موارد مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در جهان به نیم میلیون نفر رسید. این بیماری تنفسی بر اثر ویروس کرونا، به‌ویژه برای سالمندان خطرناک‌تر است. آمار مرگ در  بزرگسالان و کودکان از مرز  ۵۰۱ هزار نفر  در جهان گذشت و  تاکنون   ده میلیون و ۱۰۰ هزار نفر  به بیماری کوید۱۹ مبتلا شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More