شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها درباره ویروس کرونا در جهان

تازه‌ترین خبرها درباره ویروس کرونا در جهان 

همکاری شرکت‌های اسلحه‌سازی و تجهیزات پزشکی آمریکا برای ساخت دستگاه‌های کمک‌تنفسی 

کارخانجات اسلحه‌سازی آمریکا با شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی برای تولید دستگاه‌های کمک‌تنفسی همکاری می‌کنند. این دو گروه صنعتی معمولا پروژه‌های همکاری ندارند اما یک مشاور دفاعی با درک پتانسیل کارخانجات اسلحه‌سازی برای ‌حل مشکل کمبود دستگاه‌های کمک‌تنفسی این ابتکار را ارائه داد. شرکت‌های دفاعی دخیل در پروژه مایل به انتشار نام خود نیستند و می‌گویند نیازی به کسب اعتبار ندارند. 

موارد ابتلا در بنگلادش از ده هزار نفر گذشت

 شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در بنگلادش از ده هزار نفر فراتر رفت و به گفته وزارت بهداشت این کشور، سرعت سرایت ویروس طی چند روز اخیر افزایش یافته است. تاکنون ۱۸۲ نفر در این کشور بر اثر کووید۱۹ جان باخته‌اند. هفته گذشته بیش از دو هزار کارگاه لباس‌دوزی برای فروشگاه‌های بین‌المللی کارشان را در بنگلادش از سرگرفتند. 

اتحادیه اروپا درباره تعلیق واکسیناسیون کودکان هشدار داد 

اتحادیه اروپا هشدار داد که تصمیم برخی کشورها برای تعلیق واکسیناسیون کودکان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، می‌تواند مشکلات جدی به بارآورد. 

بیش از ده هزار مورد جدید ابتلا در روسیه طی ۲۴ ساعت

شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ هزارو ۵۸۱ نفر افزایش یافت. شمار کلی مبتلایان به ویروس در روسیه ۱۴۵ هزار و ۲۶۸ نفر است. 

استرالیا و نیوزیلند امکان ایجاد «حباب مسافرتی» را بررسی می‌کنند  

استرالیا و نیوزیلند امکان ایجاد یک «حباب مسافرتی» میان دو کشور را بررسی می‌کنند. این در حالی است که آمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در استرالیا در روز دوشنبه، طی دو هفته اخیر بالاترین رقم بود. دو کشور همسایه استرالیا و نیوزیلند توانسته‌اند به مراتب بهتر از آمریکا، بریتانیا و اروپا رشد همه‌گیری را تحت کنترل درآورند. 

مایک پمپئو می‌گوید شواهد نشان می‌دهد ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان آمده

  وزیر خارجه آمریکا گفت همه‌گیری ویروس کرونا به آزمایشگاهی در ووهان چین مرتب است. او در این زمینه مدرکی ارائه نکرد. چین می‌گوید ویروس کرونا منشاء آزمایشگاهی ندارد. بازارهای جهانی پس از سخنان اخیر مایک پمپئو در روز یکشنبه سقوط کرد. 

وزیر دفاع آمریکا:‌ روسیه و چین از وضعیت اضطراری ناشی از ویروس کرونا بهره‌برداری می‌کنند

مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا با اشاره به تلاش‌های چین برای تبلیغ درباره شرکت هواوی، گفت روسیه و چین از وضعیت اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا برای پیش بردن منافع خود در اروپا استفاده می‌کنند. اسپر به روزنامه ایتالیایی لااستامپا گفت آمریکا می‌داند که برخی کشورها از همه‌گیری به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری در صنایع و زیرساخت‌های حساس استفاده می‌کنند. 

تلاش جهانی برای اختصاص بودجه چند میلیاردی برای تولید واکسن 

رهبران جهان روز دوشنبه برای اختصاص دستکم هفت‌ونیم میلیارد یورو رایزنی می‌کنند. هدف از این بودجه کمک به تحقیقات درباره کشف واکسن و درمان ویروس کرونا است. این جلسه به میزبان اتحادیه اروپا و کشورهای بریتانیا، نروژ، ژاپن، کانادا و عربستان سعودی برگزار می‌شود. 

ایتالیا مقررات قرنطینه را در سایه ترس از بازگشت ویروس کرونا، تسهیل می‌کند

ایتالیا روز دوشنبه با تسهیل مقررات قرنطینه اجازه داد تا حدود چهار و نیم میلیون نفر، پس از تقریبا دو ماه ماندن در خانه به سر کارهایشان بازگردند. دولت ایتالیا به شکل تدریجی مقررات قرنطینه را تسهیل می‌کند. فعلا کارخانه‌ها مجوز بازگشایی یافته‌اند. پارک‌ها می‌توانند برای بازی کودکان باز شوند و رستوران‌ها و کافه‌ها فقط سفارش بیرون‌بر قبول می‌کند. 

ترامپ می‌گوید ۱۰۰ هزار آمریکایی ممکن است بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جانشان را از دست بدهند

 دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت ممکن است تا ۱۰۰ هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جانشان را از دست بدهند. او گفت اطمینان دارد تا واکسن بیماری تا قبل از پایان سال میلادی تولید خواهد شد. 

 لندن می‌گوید چین هنوز به سوالات درباره شیوع ویروس مرگبار کرونا جواب نداده 

 بن والاس وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه گفت چین هنوز درباره اطلاعاتی که در مورد شیوع ویروس کرونا در اختیار جهان گذاشت به پرسش‌ها جواب نداده است. والاس گفت:‌ «وقتی اوضاع تحت کنترل درآید و اقتصاد عادی شود، به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد. چین باید درباره آنچه که فراگرفته، کم‌کاری‌هایش و همچنین موفقیت‌هایش شفاف و باز عمل کند.» 

اردن محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های اقتصادی را لغو می‌کند

اردن از لغو تمامی محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت‌های اقتصادی برای کمک به ازسرگیری اقتصاد کشور خبر داد. اردن در دو هفته گذشته مشغول تسهیل تدریجی مقررات قرنطینه بوده و به کسب‌وکارها اجازه داد تا با تعداد کارکنان کمتر و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و توصیه‌های بهداشتی کارشان را از سرگیرند. 

هتل‌های مصر با شرایط سختگیرانه به روی گردشگران داخلی باز می‌شوند 

هتل‌های مصر به شرط استفاده از تنها ۲۵ درصد ظرفیت خود می‌توانند از پایان مه درهای خود را به روی گردشگران داخلی باز کنند. هتل‌ها باید کلینیک داخلی و پزشک خود را داشته باشند، تب مسافران را دائما کنترل کنند و تجهیزات ضدعفونی‌کننده را تهیه کنند. ویروس کرونا باعث شده که صنعت توریسم مصر در ماه یک میلیارد  دلار ضرر کند. 

شمار موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا از ۳ و نیم میلیون نفر فراتر رفت

خبرگزاری رویترز می‌گوید شمار موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا در روز دوشنبه از ۳ و نیم میلیون نفر فراتر رفت و شمار موارد مرگ به حدود ۲۵۰ هزار نفر رسید. مبتلایان جدید کماکان در اروپا و آمریکای شمالی هستند اما آمار ابتلا در کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و روسیه نیز در حال افزایش است.

دولت ترامپ تلاش می‌کند تامین مواد اولیه جهانی از چین را قطع کند 

وزارت تجارت، وزارت خارجه و شماری دیگر از نهادهای آمریکایی به دنبال یافتن راه‌های فشار به شرکت‌ها برای خروج فرآیند تولید و همچنین قطع تامین مواد اولیه از چین هستند. مشوق‌های مالیاتی و ارائه سوبسید از جمله تدابیری است که برای تشویق خروج شرکت‌ها از چین در نظر گرفته شده است. 

نخست وزیر ژاپن وضعیت اضطراری را تا پایان مه تمدید می‌کند

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن وضعیت اضطراری در این کشور را تا پایان ماه مه تمدید می‌کند. دولت ژاپن قرار است تدابیر پیشگیرانه جدیدی را در مورد ویروس کرونا اعلام کند. ویروس کرونا حدود ۱۵ هزار ژاپنی را مبتلا و بیش از ۵۰۰ نفر را به کشتن داده است.

کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در آلمان

آلمان از شناسایی ۶۷۹ مورد جدید ابتلا در روز دوشنبه خبرداد. مقایسه این آمار نسبت به روز قبل حاکی از کاهش چشمگیر سرعت انتشار بیماری است. موسسه رابرت کخ در برلین گفت شمار موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در آلمان به شش هزارو ۶۹۲ نفر رسید. 

یونان ماسک را در وسائل نقلیه عمومی و بیمارستان‌ها اجباری می‌کند

همزمان با خروج تدریجی یونان از تعطیلی پنج هفته‌ای، از روز دوشنبه زدن ماسک در وسائل نقلیه عمومی و تاسیسات پزشکی در این کشور اجباری می‌شود. برخی کسب‌وکارها مانند کتاب‌فروشی‌ها، گل‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های عینک و لوازم الکترونیک بازگشایی شده و سلمانی‌ها فقط با وقت قبلی و ثبت اطلاعات مشتری، می‌توانند فعالیت کنند. 

فرانسه مقررات قرنطینه برای مسافران ورودی از اتحادیه اروپا را تسهیل می‌کند

پاریس می‌گوید مقررات قرنطینه ۱۴ روزه برای مسافران خارجی ورودی به فرانسه، کسانی که از اتحادیه اروپا، کشورهای حوزه شنگن و یا بریتانیا وارد فرانسه می‌شوند را در برنمی‌گیرد. ‌فرانسه مقررات قرنطینه را تا دو ماه دیگر تمدید کرده اما این قوانین در ۱۱ مه تسهیل خواهند شد.

سقوط بیشتر بازارهای سهام آسیا به دنبال افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین

با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین، بازارهای سهام آسیا سقوط بیشتری نشان داد. همزمان قیمت نفت به علت پرشدن سریع ظرفیت ذخیره نفت در جهان، کاهش یافت. شاخص هنگ‌سنگ در هنگ‌کنگ روز دوشنبه ۳.۹ درصد، و شاخص کوپسی در کره جنوبی یک درصد سقوط کرد. بازارهای ژاپن و چین برای تعطیلات بسته بود. 

ترامپ می‌گوید چین در مورد شیوع ویروس کرونا مرتکب اشتباه سختی شد

 دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا گفت چین در مورد شیوع ویروس کرونا مرتکب «اشتباه سختی» شد و سعی کرد آن را پنهان کند. ترامپ وعده داد که آمریکا به زودی «گزارشی بسیار جامع» را درباره آنچه رخ داده منتشر خواهد کرد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More