شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع اعتراضی علیه تصمیم ترامپ برای ممنوعیت حضور تراجنسیتی‌ها در ارتش

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چهارشنبه چهارم مرداد(۲۶ ژوئیه)، با انتشار چند توئیت، از تصمیم خود، مبنی‌بر ممنوعیت مجدد استخدام افراد تراجنسیتی(Transgender)، در ارتش آمریکا خبر داد. صدها نفر در اعتراض به این تصمیم، مقابل «مرکز استخدام نیروهای مسلح» در میدان تایمز منهتن نیویورک و در مقابل کاخ سفید، تجمع کردند.

حرکتی در ادامه‌ی لغو احکام باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا ازسوی ترامپ، که ممکن است نظر برخی افراد را در حزب سیاسی محافظه‌کار او جلب کند، اما سرنوشت بیش از دو هزار تن افراد تراجنسیتی در حال خدمت در ارتش‌ را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعلام ناگهانی این موضوع ازسوی کسی مانند ترامپ که سال گذشته به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری، وعده داده بود در صورت انتخاب‌شدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری، برای حقوق هم‌جنس‌گرایان، دوجنس‌گراها و تراجنسی‌ها بجنگد، بسیاری را غافلگیر کرده است.

ترامپ این موضوع را با انتشار چند توئیت پشت سر هم اعلام کرده است:

 

 

 

او در این توئیت‌ها نوشته است که پس از مشورت با ژنرال‌های ارتش و متخصصان امور نظامی به این نتیجه رسیده است که به‌کارگیری افراد تراجنسیتی‌ در ارتش، هزینه‌های پزشکی هنگفت و اختلال در ارتش را به همراه خود دارد و از این‌رو، برای دولت غیر قابل قبول است.

گروه‌های حقوق بشری و تعدادی از قانون‌گذاران آمریکا از هر دو حزب اصلی، این تصمیم را به‌عنوان «برقراری نوعی تبعیض با انگیزه‌ی سیاسی» محکوم کرده‌اند؛ درحالی‌که فعالان محافظه‌کار و تعدادی از جمهوری‌خواهان، تصمیم تازه‌ی ترامپ را مورد تحسین قرار داده‌اند.  

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت که دولت هنوز تصمیم نگرفته است که «آیا افراد تراجنسیتی را که در حال خدمت در ارتش هستند، فوراً اخراج خواهد کرد، یا خیر» و این، چیزی است که کاخ سفید و پنتاگون باید در موردش تصمیم‌گیری کنند. او تأکید کرد که این تصمیم، روز سه‌شنبه به وزارت دفاع ابلاغ شده، اما هنوز در مورد جزئیاتش تصمیم‌گیری نشده است.

سال گذشته، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا، در آخرین سال ریاست‌جمهوری خود، دستور لغو ممنوعیت استخدام تراجنسیتی‌ها را داده بود؛ تصمیم جدید ترامپ، رد سیاست درپیش گرفته‌شده از سوی اوباما و برباد دهنده‌ی سال‌ها تلاش برای رفع موانع خدمت در ارتش براساس گرایش جنسی یا هویت جنسیتی است.

منتقدان تصمیم جدید ترامپ می‌گویند که هزینه‌ی رسیدگی به افراد تراجنسیتی در ارتش، تنها بخش کوچکی از بودجه‌ی مراقبت‌های بهداشتی در ارتش است و این تغییر سیاست ترامپ، تنها بر پایه‌ی تعصب است.  

تعدادی از قانون‌گذاران آمریکایی نیز به این موضوع واکنش تندی نشان داده‌اند. از آن جمله می‌توان به تعدادی از اعضای دموکرات کنگره‌ی آمریکا اشاره کرد که گفته‌اند با اختیارات قانونی خود، مانع اجرای آن خواهند شد.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته‌ی خدمات مسلح سنا نیز گفته است که ابلاغ این دستور و خصوصاً اعلام آن در توئیتر، نامناسب و زودهنگام بوده و وزارت دفاع و کنگره همچنان مشغول بررسی آن هستند.

تصمیم ترامپ، همچنین با تهدید قانونی طرفداران آزادی‌های مدنی روبرو شده است که در پی به چالش کشیدن این ممنوعیت جدید در دادگاه هستند و در ضمن، تجمع اعتراضی صدها نفر، مقابل «مرکز استخدام نیروهای مسلح» در میدان تایمز منهتن نیویورک در روز چهارشنبه و تجمعی دیگر مقابل کاخ سفید در روز پنج‌شنبه، ۵ مرداد را موجب شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More