شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ تعلیق تحریم‌های مرتبط با توافق هسته ای ایران را تمدید کرد

 

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را برای سه ماه دیگر تمدید کرد. اما وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ، تحریم‌های جدیدی را که مربوط به توافق هسته‌ای نیست، علیه توسعه برنامه و فعالیت‌های موشکی ایران و سرکوب تظاهرکنندگان مخالف جمهوری اسلامی،اعلام کرده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: « من نظرم درباره برجام را به صراحت اعلام کرده‌ام. این توافق در ازای امتیازهای اندک برای ما به ایران امتیازهای زیادی اعطا کرده است. علی‌رغم تمایل قوی‌ به خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، هنوز این کار را انجام نداده‌ام».

ترامپ تصریح کرد: «من دو مسیر را برای ادامه ترسیم کرده‌ام: یا نقائص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود. آماده همکاری با کنگره برای تهیه یک طرح فراحزبی درباره ایران هستم.»

او گفت: «هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مولفه باشد: اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد.»
«دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود.  سوم، بر خلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب، نه برای ده سال بلکه برای همیشه بسته شوند. چهارم، این طرح بایستی به صراحت - برای اولین بار- در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود.»

ترامپ همچنین تصریح کرد با کشورهای اروپایی برای رسیدن به توافقی که  «مکمل برجام» است تعامل کرده است. 

او گفت: «بر خلاف دولت اوباما، دولت من وارد تعامل با متحدان اروپایی‌مان شده تا بتوانیم به یک توافق مکمل دست پیدا کنیم که ایران را در صورت اقدام برای ساخت یا آزمایش موشک‌های دوربرد، ممانعت از بازرسی‌ها یا حرکت به سمت سلاح‌های هسته‌ای هدف تحریم‌های جدید قرار دهد. همانند طرحی که از کنگره انتظار دارم، مفاد این توافق مکمل هم هرگز نباید منقضی شوند.»

در همین حال وزارت خزانه داری آمریکا همزمان اعلام کرده است که ۱۴ شخصیت حقیقی و حقوقی از جمله صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

مقامات ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفته‌اند که این آخرین باری است که پرزیدنت ترامپ لغو سه ماه یکبار تحریم‌های توافق هسته‌ای را امضاء می‌کند و او از کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی متحد آمریکا خواسته است تا پایان سه ماهه جاری توافق هسته‌ای را بازنویسی کنند و در غیر این صورت آمریکا از آن خارج خواهد شد.

ایران هرگونه مذاکره مجدد برای بازنویسی توافق هسته‌ای را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری 'هیل'، اعلام نظر دولت ترامپ در مورد امضای توافق برای لغو سه ماهه این تحریم‌ها کماکان توافق هسته‌ای را فعلاً زنده نگه می‌دارد ولی در عین حال موضع سخت‌گیرانه واشنگتن در مورد سیاست آینده این کشور نسبت به حکومت تهران را روشن می کند.

این تصمیم ترامپ همچنین از موفقیت اچ آر مک‌مستر مشاور امنیت  ملی کاخ سفید و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و جیمز ماتیس وزیر دفاع حکایت می‌کند که از ترامپ درخواست کرده اند که آمریکا در حال حاضر از توافق هسته‌ای خارج نشود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More