شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ در لندن: صحبت‌های مکرون درباره ناتو بسیار خطرناک و توهین‌آمیز است

 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در نخستین روز نشست سران کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو، از مواضع  امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود در قبال «ناتو» انتقاد کرد. او موضع‌گیری مکرون را «خطرناک» و «توهین‌‌آمیز» توصیف کرد. مکرون گفته بود کارنامه ناتو فاجعه‌بار است و این سازمان دچار «مرگ مغزی» شده است.

رییس جمهوری فرانسه نیز شامگاه سه‌شنبه دوازدهم آذرماه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر از مواضع پیشین خود در قبال ناتو دفاع کرد. مکرون در پیام خود نوشت: «ما نمی‌توانیم پول بگذاریم و زندگی سربازانمان را هزینه کنیم بدون آنکه چیستی مبانی ناتو را روشن کرده باشیم.»

ترامپ در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش در لندن، بار دیگر به قدرت نظامی آمریکا و احتمال به‌کارگیری آن در قبال کره شمالی اشاره کرد. به گفته ترامپ،«آمریکا بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان و قدرتمندترین کشور است. امیدوارم لازم نباشد اما اگر لازم شد از قدرت نظامی استفاده می‌کند.»

رییس جمهوری آمریکا همچنین در اظهار نظری درباره آینده گفت‌وگوها با چین گفت: «هیچ ضرب‌الاجلی برای دستیابی به توافقی تجاری با چین وجود ندارد. به گفته ترامپ، شاید بهتر باشد تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در نوامبر ۲۰۲۰، صبر کرد.»

این در حالی است که نشست دو روزه سران کشورهای عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی، ناتو، در لندن به میزبانی بریتانیا در حال برگزاری است. این نشست در هفتادمین سالروز شکل‌گیری این پیمان نظامی، در ۱۹۴۹، برگزار می‌شود.

همزمان با برگزاری نشست سران ناتو در لندن، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، گسترش ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه را تهدیدی امنیتی برای این کشور توصیف کرد.

 به گفته رییس جمهوری روسیه، به‌رغم تهدید‌های ناتو و این که ناتو رفتاری «نادرست و زننده» در قبال مسکو داشته است، روسیه کماکان خواهان همکاری‌ با کشورهای عضو این پیمان نظامی به‌منظور مقابله با تهدیدهای جهانی، نظیر «تروریسم بین‌المللی» است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More