شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ در کنفرانس خبری دیدار با رهبر کره شمالی: تحریم‌‌ها همچنان برقرار خواهد ماند

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار تاریخی  خود با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در کنفرانس خبری خود در سنگاپور گفت: ما زمانی تحریم‌ها را لغو می‌کنیم که مطمئن باشیم کره شمالی نمی‌تواند از سلاح‌های اتمی استفاده کند.

او روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در این نشست خبری افزود : هر کس می‌تواند وارد جنگ شود ولی شجاع‌ترین افراد توانایی برقراری صلح را دارند.

ترامپ تاکید کرد که در صورت تعهد کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای، هیچ محدودیتی برای این کشور در راستای توسعه و پیشرفت وجود ندارد.

او ضمن تشکر از مردم سنگاپور ، از  کیم جونگ اون  و چین نیز برای تلاش‌‌شان برای کمک به وقوع این دیدار قدر دانی کرد.

وی گفت: دیدار من با رهبر کره شمالی بسیار افتخارآمیز است.

ترامپ در این مصاحبه گفت: کره شمالی تا هم اکنون برخی از سلاح‌های شیمایی را از بین برده است.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اینکه کره شمالی از فرهنگ غنی برخوردار است، گفت: اکنون زمان آنست که مردم دو کره روابط خوبی برقرار کنند و خانواده های دور افتاده به هم برسند.

رئیس جمهور ایلات متحده‌ با تاکید بر اینکه امروز روز تاریخی است، گفت: «من مطمئنم بازگشت کیم جونگ به کشورش پس از امضای این تفاهمنامه مردم کره شمالی را خوشحال خواهد کرد».

او در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این نشست رسانه‌ای گفت که می‌‌خواهد سربازان خود را از کره جنوبی به کشورش  برگرداند، اما این فعلا در دستور کار نیست و ا ما «بازی جنگ» را پایان می دهیم.

ترامپ  افزود:‌ با پیشرفت اعتماد و نیز تلاش تیم‌های مذاکره کننده به خلع سلاح کامل خواهیم رسید.

رئیس کاخ سفید،‌ در پاسخ به این سووال که کیم برای جلب اعتماد آمریکا برای خلع سلاح به چه مواردی اشاره کرد، گفت: «سوال خوبی است. گذشته خوب نبوده در دوره کلینتون پول گرفتند ولی خلع سلاح انجام نشد. اما کیم جونگ ببیشتر از من خواهان خلع سلاح است».

او افزود: ما تفاهمنامه جامع مهمی امضا کردیم که او به آن متعهد خواهد بود.

ترامپ در خصوص سلاح‌های شیمیایی و مسائل حقوق بشری گفت:‌ در مورد حقوق بشر نیز صحبت شد. بازمانده‌های جنگ که سرنوشتشان معلوم نیست من از کیم  جونگ خواستم که این افراد به خانواده‌هاشیان بازگردند. کیم جونگ با این امر موافقت کرد. من امروز از او خواستم و او می خواهد در این مورد کاری انجام دهد».

او در پاسخ به این سوال که شما گفتید، کره شمالی بر مردم خود فشار آورده، آیا اکنون تغییری در خصوص حقوق بشر در کره شمالی ایجاد خواهد شد؟

برای ما مهمتر از هر چیزی خلع سلاح است ولی در مورد حقوق شهروندان کره شمالی حتما بحث خواهیم کرد.

دونالد ترامپ در پاسخ به این سوال که ٰٰبرای خلع سلاح هسته‌ای چه زمان‌بندی دارید؟‌ گفت: «من بر این باورم خلع سلاح زمان می برد ولی شروع این روند از نظر مکانیکی مهم است. ما زمانی تحریم‌ها را لغو می کنیم که مطمئن باشیم کره شمالی نمی تواند از سلاح‌های اتمی استفاده کند.

رئیس‌جمهور ایالات متحده با اشاره به اینکه مسایل هسته‌ای در صدر دیپلماسی او است، تصریح کرد:‌ کره شمالی نیز الان فرق کرده است، من امیدوارم مذاکره ادامه یابد. او  همچنین افزود: مانورهای نظامی با کره جنوبی در جریان بوده ولی بازی جنگ به ضرر همگان تمام شده است. ترامپ البته در این خصوص گفت: «در زمان مذاکرات تمامی مانورهای نظامی در شبه جزیره کره متوقف می‌شود».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با اشاره به پیش‌بینی‌های ناظران گفت:« عده ای می‌گویند من خیلی کوتاه آمدم نه من کوتاه نیامدم»، و ادامه داد که این دیدار برای دو طرف به طور مساوی خیلی خوب بود، کره شمالی خلع سلاح کامل هسته‌ای را قبول کرده است.

او با تاکید بر بازگرداندان مفقودین و اسرای جنگی آمریکایی به آمریکا افزود که «رهبر کره شمالی با این امر موافقت کرده است».

ترامپ از توقف آزمایش‌های کامل کره شمالی خبر داد و افزود که مکان‌های آزمایش بمب هسته‌ای قرار است کاملا از بین برود.

او در مورد آزادی گروگان‌های محبوس در کره شمالی گفت: ما برای آزادی گروگان‌های کره پولی ندادیم ولی برای گروگان‌هایمان از ایران مجبور شدیم پول بدهیم. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتماد به کره شمالی در مورد خلع سلاح هسته‌ای گفت که «مایک پمپئو مذاکرات را از قبل شروع کرده و از قبل به توافق رسیدیم و گرنه امروز ما اینجا نبودیم و از قبل از سفر به سنگاپور به همه توافق‌ها رسیدیم».

ترامپ همچنین گفت که هفته بعد مذاکرات ادامه خواهد داشت.

ترامپ در پاسخ به سوال یک خبرنگار که چه چیزی باعث شد که در آخرین لحظه تصمیم به این دیدار گرفتید؟ گفت که «ما این را ناگهانی انجام ندادیم این امر ماه‌ها زمان برد تا به اینجا کشید. بازی‌های المپیک شروع خوبی بود برای آغاز این روند. هیات کره شمالی به کره جنوبی رفت و به واشنگتن آمدند».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد که «همه آنچه کره شمالی می‌خواهد رسیدن به توافق است. من برای تمامی عمرم مشغول معامله بوده‌ام و در این مورد مهارت خاصی دارم من شبیه سیاستمدارها نیستم».

او در خصوص زمان‌بندی روند خلع سلاح نیز افزود که «من می‌گویم که زمان معلوم نیست. ولی این روند رو به جلو است و به عقب برنمی گردد» و ادامه داد که «شاید ما به نشست دیگری نیاز داریم. من نمی‌خواهم امید مردم را زیادی بالا ببرم ولی این امر سریع دارد اتفاق می‌افتد».

دونالد ترامپ در رابطه با آینده کره شمالی و اینکه آیا کره شمالی دیدگاه خاصی در مورد توسعه دارد گفت که «این به مردم کره شمالی بستگی دارد. آنها سواحل زیبایی دارند. آنها می‌توانند بهترین هتل‌ها را داشته باشند. کیم جونگ از تماشای ویدیویی در مورد آینده احتمالی کشورش که به او نشان دادم خیلی لذت برد».

ترامپ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر رهبر کره شمالی به تفاهم عمل نکند تاکید کرد که «نه من معتقدم او متعهد خواهد بود».

ترامپ در این کنفرانس خبری در خصوص توافق هسته‌ای با ایران نیز  اظهار نظر کرد و گفت: اکنون شرایط نسبت به زمانی که من از توافق هسته‌ای خارج شدم، بسیار تغییر کرده ایران نیز متفاوت است و امیدوارم آنها (ایران) بار دیگر به پای میز مذاکره بیایند اما من فکر می‌کنم که اکنون برای این کار کمی زود باشد». 

او گفت: ما به تحریم‌ها تا زمانی که رفتار ایران تغییر کند ادامه می‌دهیم.

 

 

بررسی کنفرانس خبری دیدار دونالد ترامپ با رهبر کره شمالی در گفتگو با محمد منظرپور از واشنگتن
سخنرانی دونالدترامپ در کنفرانس خبری در سنگاپور، پس از دیدار تاریخی با رهبر کره شمالی
گفت‌و گو با حسین علیزاده درباره این کنفرانس
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More