شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترکیه سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه می‌خرد

 

دولت ترکیه به‌جای خرید سیستم دفاع موشکی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، که خود یکی از کشورهای عضو آن است، این سیستم را از روسیه خریداری کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ، امروز، جمعه ۲۳تیرماه، در این باره می‌نویسد: «ترکیه موافقت کرده است که با پرداخت بیش از ۲/۵ میلیارد دلار، آخرین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی سیستم دفاع موشکی را از روسیه خریداری کند.

این خرید نظامی ازسوی کشوری که خود یکی از اعضای ناتو است، بیانگر حرکت ترکیه به‌سوی جدایی از این اتحاد نظامی غربی است که برای چندین دهه، دولت‌های متعدد ترکیه به آن پای‌بند بوده‌اند.

در اجرای بخش اول این معاهده‌ی نظامی، ترکیه دو سیستم موشکی اس- ۴۰۰ را تا سال دیگر دریافت می‌کند و دو سیستم دیگر را نیز در داخل خود کشور ترکیه تولید خواهد کرد».

این اطلاعات ازسوی منابع نظامی ترکیه که نخواستند نام آنها افشا شود، به خبرگزاری بلومبرگ داده شده است.

یک سخنگوی شرکت صادرات نظامی روسوبورون‌اکسپورت (Rosoboronexport OJSC) گفته است که در حال حاضر نمی‌تواند جزئیات این قرارداد نظامی را اعلام کند.

به گزارش بلومبرگ، ترکیه پیش از این نیز تا مرز بستن قرارداد نظامی با روسیه پیش رفته بود، اما آخرین لحظه، در واکنش به اعتراض و محکومیت تصمیمش ازسوی کشورهای عضو ناتو، از امضای قرارداد طفره رفته بود.

دولت رجب طیب اردوغان سال گذشته نیز با یک کمپانی اسلحه‌سازی چینی که به‌دلیل فروش تسلیحات غیرمجاز به ایران، در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، برای خرید سیستم‌های موشکی گفت‌وگو کرده بود، ولی هیچ‌گاه معامله‌ای با آنها انجام نداد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More