شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق اولیه برای حمایت از شرکت‌های اروپایی در ایران

 

رهبران اتحادیه اروپا به یک توافق اولیه برای حمایت از شرکت‌های خود در ایران پس از خروج آمریکا از برجام، دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران اتحادیه اروپا در نشست صوفیه، پایتخت بلغارستان که روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت برگزار شد، روابط تنش‌آمیز با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ادامه همکاری اقتصادی با ایران را بررسی کردند.

یکی از گزینه‌های مطرح شده برای حمایت از شرکت‌های اروپایی، اجازه دادن به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای فعالیت در ایران است.

در روز نخست این نشست سران اتحادیه اروپا بر اتخاذ یک «رویکرد واحد» در قبال توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند.

رهبران ۲۸ کشور اروپایی، اما در نشست روز نخست خود، هیچ تصمیم فوری درباره تنش به‌وجود آمده درباره برجام اتخاذ نکرده‌اند، که نشان می‌دهد نفوذ آمریکا در تجارت بین‌المللی، دامنه تصمیم‌گیری اروپا را محدود کرده است.

شرکت فرانسوی توتال و نیز چند شرکت اروپایی دیگر، روز چهارشنبه از احتمال پایان دادن به فعالیت‌های خود در ایران، در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خبر دادند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا در نشست روز نخست گفت: «تا زمانی که ایران به این توافق احترام بگذارد، ما نیز برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش خواهیم کرد». او با انتقاد شدید از  دونالد ترامپ برای تصمیمش در خصوص برجام و تحریم‌ها افزود که « با داشتن دوستانی اینچنین دیگر به دشمن نیازی نیست.»

یوحا سیپیلا، نخست وزیر فنلاند از جمله سخنرانان نشست روز نخست بود. او گفت که «اتحادیه اروپا خواهان باقی ماندن ایران در توافق هسته‌ای است. سیپیلا افزود: «ما به دنبال حمایت از شرکت‌های ارپایی فعال در ایران هستیم».

روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت، وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا، در بروکسل پایتخت بلژیک با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود، دیدار کردند. محور گفت‌وگوها، موضع اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام است.

گفتگو با محسن صالحی درباره نشست اتحادیه اروپا در بلغارستان
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More