شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق عراق، ایران و ترکیه در مخالفت با «همه‌پرسی کردستان»

 

ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق، روز پنج‌شنبه سی‌ام شهریورماه، از توافق کشورش با ایران و ترکیه، در واکنش به همه‌پرسی «استقلال» کردستان عراق خبر داد.  

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دفتر ابراهیم الجعفری اعلام کرد:« وزیران خارجه عراق، ترکیه و ایران، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، نشستی سه جانبه را درباره موضوع همه‌پرسی کردستان عراق برگزار کردند».    

بر اساس بیانیه آقای جعفری، سه وزیر امور خارجه، بر تمامیت ارضی و وحدت سیاسی در عراق تأکید و نسبت به تصمیم اربیل درباره برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این بیانیه آمده که همه‌پرسی در کردستان عراق، «تمامی پیروزی‌های بزرگ و تلاش‌های عراق در راستای مبارزه با داعش را در معرض مخاطره قرار خواهد داد».  

وزارت امور خارجه عراق گفته که برگزارکنندگان این نشست (ابراهیم الجعفری، محمد جواد ظریف و  مولود چاووش‌اوغلو) بر «قانونی نبودن» این همه‌پرسی تأکید کردند. این سه وزیر خارجه، گفته‌اند که همه‌پرسی کردستان عراق، «به درگیری‌هایی در منطقه خواهد انجامید که کنترل آنها بسیار دشوار خواهد بود».   

این بیانیه افزود که سه وزیر خارجه تأکید کردند که برگزاری همه‌پرسی، به سود کُردها نخواهد بود. این سه وزیر خارجه، بر «اقدامات هماهنگ» در برابر همه‌پرسی کردستان عراق به توافق رسیدند.

تاکنون، هیچ بیانیه‌ای از سوی ترکیه یا ایران درباره این نشست و نتایج آن، منتشر نشده است.

مقامات اربیل به رغم مخالفت‌ آشکار بسیاری از کشورهای منطقه و جهان، بر برگزاری همه‌پرسی «استقلال» کردستان عراق، در تاریخ تعیین شده (بیست وپنجم سپتامبر) تأکید می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More