شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق میان معصوم و بارزانی درباره‌ اعزام هیأتی به بغداد

 

دفتر ریاست جمهور عراق، روز چهارشنبه بیست ونهم شهریورماه، اعلام کرد که فواد معصوم رئیس جمهور و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان، نسبت به اعزام هیأتی بلندپایه از سوی اربیل به بغداد ظرف دو روز آینده، جهت بحث درباره‌ی همه‌پرسی، به توافق رسیدند.

به گزارش تلویزیون سومریه‌نیوز، دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای گفته که معصوم و بارزانی بر لزوم گفت‌وگوی سازنده میان دو طرف (بغداد و اربیل) برای حل موضوعات مورد اختلاف، تأکید کردند.     

در بیانیه‌ ریاست جمهور عراق آمده است: «فواد معصوم بعداز ظهر امروز با مسعود بارزانی و تنی چند از مقامات و رهبران احزاب اقلیم کردستان، دیدار و درباره‌ی آخرین تحولات سیاسی از جمله همه‌پرسی گفت‌وگو کرد».

این بیانیه می‌افزاید: «معصوم در این دیدار، درباره‌ طرح خود و تلاش‌های صورت گرفته از سوی جامعه‌ جهانی برای حل اختلاف موجود میان دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان، سخن گفت».

ریاست جمهوری عراق گفته که در این نشست، بر ضرورت اعزام یک هیأت بلندپایه از سوی اربیل به بغداد، ظرف دو روز آینده به توافق رسیدند».

در بیانیه‌ ریاست جمهوری عراق، هیچ اشاره‌ای به تعلیق یا لغو همه‌پرسی «استقلال» که قرار است در بیست وپنجم سپتامبر جاری برگزار شود، نشده است.

بارزانی امروز در سخنرانی خود با تأکید بر برگزاری همه‌پرسی در زمان تعیین شده، ابراز امیدواری کرده که مردم شهر سلیمانیه، به سود «استقلال» رأی دهند.

او گفته که کُردها در بازگشت به بغداد پس از سال ۲۰۰۳، مرتکب «اشتباه» شده‌اند.

این در حالی است که دو حزب کُردستانی «جنبش تغییر» و «الجماعه الاسلامیه» امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای، برگزاری همه‌پرسی را تهدیدی برای آینده‌ی مردم کردستان عراق به شمار آورده و خواستار به تعویق افتادن آن شدند.  

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More