شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تیلرسون: ترامپ گزینه‌های مختلفی در مورد توافق هسته‌ای دارد

 

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید پرزیدنت ترامپ برای تصمیم‌گیری در مورد توافق هسته‌ای با ایران گزینه‌های مختلفی در پیش رو دارد. وی این گزینه‌ها را معرفی نکرده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه 13 مهرماه در این باره گزارش کرده است: «رکس تیلرسون می‌گوید مشاوران و کارشناسان دولت ترامپ برای تصمیم‌گیری نهایی او درباره توافق هسته‌ای با ایران تا پیش از مهلت 15 اکتبر، گزینه‌های متعددی را به او ارایه خواهند کرد.

تیلرسون اما هیچ توضیحی در مورد این گزینه‌ها نداده است. وی حتی از دادن پاسخ به این پرسش که آیا او با جیمز متیس وزیر دفاع که گفته است برجام منافع آمریکا را تأمین می‌کند موافق است یا نه، خودداری کرده است.

متیس روز سه‌شنبه به نمایندگان سنای آمریکا گفته بود که حکومت ایران 'بطور اساسی' به مفاد توافق هسته‌ای پای‌بند بوده و به نظر او این توافق در جهت حفظ منافع ایالات متحده است .»

تیلرسون اضافه کرده: «ما پیشنهاداتی را به پرزیدنت خواهیم داد. ما دو گزینه را برای پیشبرد سیاست مهم خود در مورد ایران به او خواهیم داد.»

به گفته رویترز، برخلاف ژنرال متیس که به صورت علنی موافقت خود را با ادامه حضور آمریکا در توافق هسته‌ای اعلام کرده است، رکس تیلرسون شدیداً منتقد این توافق است و موضع مشخص او بازنویسی مفاد برجام است.

وی ماه گذشته در این مورد گفته بود: «برجام تنها یکی از موارد کوچک موضوعات مورد اختلاف ما با ایران است و ما باید به آن کشور با توجه به همه جنبه‌های کلی روابطمان نگاه کنیم. ما نباید اجازه بدهیم روابطمان با ایران تنها از دریچه توافق هسته‌ای باشد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More