شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تیلرسون: دعوای ما با مردم ایران نیست

 

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا می‌گوید که تحریم‌های آمریکا علیه ایران، «رفتارهای شریرانه‌»ی آن کشور را هدف گرفته و به قصد کمک به مردم ایران برای در دست گرفتن کنترل دولت آن کشور، اعمال شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تیلرسون، چهارشنبه سوم آبان، پس از دیدار با سوشما سوآراج (Sushma Swaraj)، وزیر امور خارجه‌ی هند، با تأکید بر این‌که ایالات متحده، قصد جلوگیری از فعالیت‌های تجاری «قانونی» میان ایران و هند یا هیچ‌یک از دیگر متحدان آمریکا را ندارد، گفت: "هدف ما نه آسیب‌رساندن به مردم ایران است و نه دخالت در فعالیت‌های تجاری قانونی اروپا یا هند با ایران، در کنار دیگر دادوستدها، و نه جلوگیری از توافق‌های درحال اجرا و یا گسترش فعالیت و توسعه‌ی اقتصادی به‌سود دوستان و متحدانمان".

دولت ترامپ، به‌تازگی با اتخاذ موضعی سرسختانه‌تر نسبت‌به جمهوری اسلامی ایران، تهدید به برهم‌زدن توافق اتمی با آن کشور کرده که این موضوع، موجب نگرانی‌ کشورهایی شده است که با ایران رابطه‌ی تجاری دارند.اما وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، پیش از این، در ۲۸ مهرماه نیز به روزنامه‌ی وال‌استریت‌ژورنال گفته بود که واشنگتن قصد برهم‌زدن روابط تجاری میان کشورهای اروپایی و ایران را ندارد.

تیلرسون در نشست خبری با همتای هندی خود، تأکید کرد که آمریکا همچنین به‌دنبال محدودکردن دیگر «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده»‌ی ایران در منطقه، ازجمله «برنامه‌ی توسعه‌ی موشک‌های بالستیک» آن کشور، «صدور سلاح به سازمان‌های تروریستی» و «مداخله در درگیری‌های سوریه و یمن» است.  

او گفت: "دعوای ما با مردم ایران نیست. ما با رژیم انقلابی مخالفیم. اقدامات ما در راستای اعمال تحریم‌ها بر رژیم جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. هدف ما کاستن از ظرفیت تأمین مالی سپاه و ایجاد اختلال در فعالیت‌های مرتبط با این رفتارهای شریرانه است".  

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات آمریکا در ادامه تأکید کرد که آن کشور به دنبال "پشتیبانی از صداهای مدرن داخل ایران" است تا شاید درنهایت بتواند ازطریق آنها، تغییری در حکومت ایجاد کند.

تیلرسون گفت: "می‌دانیم که در داخل ایران ارزش‌ها و احساسات قدرتمندی وجود دارد و می‌خواهیم آنها را ترویج کنیم، تا مردم ایران بتوانند یک‌روز، کنترل دولت خود را بازپس گیرند". او افزود: "مردم ایران زیر نظر این رژیم انقلابی سرکوبگر زندگی می‌کنند و ما قصد آسیب‌زدن به آن‌ها را نداریم. دعوای ما با مردم ایران نیست".

 

  • آمادگی آمریکا برای ارائه‌ی فن‌آوری پیشرفته‌ی نظامی به هند

دولت ترامپ، به‌‌عنوان ابزاری برای ایجاد تعادل دربرابر موضع‌گیری‌های جسورانه‌ی چین در سراسر آسیا، تلاشی تازه برای تعمیق روابط نظامی و اقتصادی با هند، آغاز کرده است. به این ترتیب، سفر تیلرسون به هند، با هدف ایجاد روابطی قوی میان دو کشوری که بزرگ‌ترین دموکراسی‌های دنیا به‌شمار می‌آیند، انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دهلی، دو همتای آمریکایی و هندی، در نشست خبری پس‌از دیدار دوجانبه، هردو بر تقویت همکاری‌های ضدتروریستی تأکید کردند.

تیلرسون همچنین از آمادگی آمریکا برای ارائه‌ی فن‌آوری پیشرفته‌ی نظامی به کشور هند خبر داد و گفت: "ایالات متحده ی آمریکا از مبدل‌شدن هند به یک قدرت برجسته، حمایت می‌کند و به مشارکت برای افزایش توانایی‌های هند در زمینه ی تأمین امنیت در سراسر منطقه، ادامه خواهد داد".  

 

  • دفاع وزیر امور خارجه‌ی هند از روابط آن کشور با کره‌شمالی

سوشما سوآراج نیز در همین نشست خبری اعلام کرد که در زمینه‌ی ضرورت حفظ سفارت‌خانه در کره‌شمالی و ادامه‌ی روابط دیپلماتیک با آن کشور، به وزیر امور خارجه‌ی آمریکا گفته است که سطحی از حضور دیپلماتیک در کره‌شمالی را برای باز نگه‌داشتن کانال‌های ارتباطی، ضروری می‌داند.

به گفته‌ی وزیر امور خارجه‌ی هند، با وجود این‌که آن کشور به‌تازگی تجارت با کره‌شمالی را درمورد بیشتر کالاها (به‌جز موادغذایی و دارویی) ممنوع کرده و به حداقلی‌ترین میزان خود رسانده است، اما دو کشور همچنان دفاتر دیپلماتیک خود را در پایتخت کشور طرف مقابل حفظ کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More