شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جلسه غیرعلنی مجلس درباره وضعیت کردستان عراق، پس از همه‌پرسی

 

یک روز پس از همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در میان موجی از مخالفت‌های منطقه‌ای و جهانی، نگرانی‌ها از وضعیت پس از رفراندوم و تاثیر پیامدهای آن بر کشورهای منطقه، افزایش یافته است. امروز سه‌شنبه‌، چهارم مهرماه، اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی «ابعاد مسئله برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان» درجلسه غیرعلنی چهارشنبه مجلس خبر داد.

به گزارش ایلنا، این نماینده مجلس تصریح کرده است: «باتوجه به اهمیت موضوع برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان مقرر شد، مجلس روز چهارشنبه ۵مهرماه، به‌منظور بررسی مسائل مهم منطقه ازجمله این موضوع برگزاری همه‌‎پرسی به‌صورت غیرعلنی تشکیل جلسه دهد و  قرار است علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در این جلسه غیرعلنی حضور یافته و درباره آخرین تحولات به نمایندگان توضیحاتی ارائه کند.

هم‌زمان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، تلاش اقلیم کردستان برای استقلال را سیاست صهیونیست‌ها خواند که درصدد به گفته‌ی او شعبه شعبه کردن منطقه هستند. علی لاریجانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در جمع خبرنگاران با اشاره به رایزنی مقامات اقلیم کردستان با ایران گفت: «به دوستانی که از اقلیم کردستان از گروههای مختلف به ایران آمدند به صراحت اعلام کردیم که این کار مجددا تشنج جدیدی در عراق به وجود می‌آورد. هنوز ماجرای تروریستی حل نشده، شما بحران جدیدی ایجاد می کنید.»
علی لاریجانی به رایزنی ایران با حکومت مرکزی عراق درباره اختلاف نظرهای بغداد با اقلیم کردستان هم اشاره کرد و گفت که تهران در این زمینه با بغداد مذاکراتی داشته و حکومت مرکزی عراق در این خصوص گفت‌وگوهایی با مقامات اقلیم داشته‌اند. با این حال رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «به نظر می‌رسد دسایس دیگری تحریکاتی در کردستان عراق انجام داده‌اند. دیروز ناراحت شدم از اینکه یکی از مقامات اقلیم کردستان از صهیونیستها تشکر کردند که صهیونیستها به ما کمک کردند.»
لاریجانی تاکید کرد: «این کار برای اقلیم کردستان دردسر ایجاد می کند. این کار مورد حمایت هیچ کشوری نیست، ما به هیچ وجه از تجزیه عراق حمایت نمی کنیم. تجزیه عراق و تجزیه سایرکشورهای منطقه را به مصلحت نمی دانیم، این سیاست صهیونیستهاست که می خواهند منطقه را شعبه شعبه کنند. این کار را نه برای عراق، نه برای کردها و نه برای بقیه اقوام به مصلحت نمی دانیم، زیرا ماجرای جدیدی در منطقه ایجاد می شود.»
وی تاکید کرد: «به دوستان‌مان در دولت عراق اعلام کردیم ما در کنار دولت مرکزی هستیم، به هیچ وجه این رفتار اقلیم کردستان را نه به مصلحت خودشان و نه به مصلحت منطقه می دانیم و تجزیه‌طلبی در منطقه را نمی پذیریم؛ لذا موضع مجلس هم همین خواهد بود و ما هر‌گونه کمک به دولت مستقر را به صلاح ملت عراق می دانیم. عراق می تواند کشوری با افق بلند در منطقه باشد و ساختار دموکراتیک برخوردار باشد، لذا آزار دادن حکومت مرکزی و بحران سازی را به مصلحت نمی دانیم.»

همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان با وجود مخالفت‌های جهانی و هشدارها برای توقف آن روز دوشنبه سوم مهر، برگزار شد. نتایج اولیه شمارش آرا نشان می‌دهد که موافقان استقلال با فاصله زیادی از مخالفان، پیشتاز هستند. مقام‌های اقلیم کردستان اعلام کردند که نزدیک به ۷۲درصد از واجدان شرایط در این رفرندوم شرکت کردند. این رأی‌گیری درحالی انجام شد که شماری از کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه و برخی دیگر کشورها از جمله آمریکا و بریتانیا هم مخالفت خود را با همه‌پرسی اعلام کرده بودند. دبیرکل سازمان ملل نیز از دولت منطقه‌ای کردستان و دولت فدرال عراق خواست تا مشکلات خود را با گفت وگو حل کنند.

در واکنشی دیگر، وزارت خارجه آمریکا نیز امروز، سه‌شنبه ۴مهرماه، مراتب ناخرسندی خود از این همه‌پرسی اعلام کرده و گفته است از برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان، «عمیقا ناامید» شده است.

وزارت‌خارجه آمریکا هشدار داده که این موضوع ممکن است «به افزایش بی‌ثباتی» و «سختی بیشتر برای اقلیم کردستان و شهروندان آن» بیانجامد.
پیش‌تر نیز ایالات متحده آمریکا در مورد تاثیر همه‌پرسی اقلیم کردستان بر روند مبارزه با داعش در عراق و سوریه هشدار داده بود.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More