شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حریری ریاض را به قصد فرانسه ترک کرد

 

سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، دو هفته پس‌از اعلام ناگهانی استعفایش در عربستان‌سعودی، ریاض، پایتخت آن کشور را به قصد رفتن به فرانسه، ترک کرد.   

به گزارش تلویزیون المستقبل لبنان که متعلق به خانواده‌ی حریری است، سعد الحریری و همسرش، بامداد روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه، با جت شخصی، فرودگاه ریاض را ترک کردند و به‌سمت فرودگاه لوبورژه (Le Bourget) در شمال شرقی پاریس رفتند.

بنابر گزارش‌ها، قرار است حریری ظهر روز شنبه، با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار و ناهار را با او صرف کند.

حریری در ساعات نخستین بامداد، پیش‌از ترک پایتخت عربستان سعودی، در توئیتی غیرمعمول به زبان انگلیسی، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه‌ی آلمان را که پیش‌از این، درمورد آزادی و اختیار سعد حریری برای ترک عربستان‌سعودی، ابراز تردید کرده بود، مورد خطاب قرار داد و نوشت: «این حرف دروغ است که مرا در عربستان سعودی نگاه داشته‌اند و اجازه‌ی خروج از آن‌جا را ندارم. آقای زیگمار گابریل، من در مسیر فرودگاه هستم».  

 

 

وزیر امور خارجه‌ی آلمان، روز جمعه ۲۶ آبان‌ماه نیز، پس از اعلام قصد سفر حریری به فرانسه، بار دیگر با ابراز تردید نسبت‌به امکان خروج او از عربستان سعودی، گفته بود: «ما انتظار داریم نخست‌وزیر حریری، بتواند به بیروت بازگردد».

یکی از اعضای حزب سیاسی حریری و دو شبکه‌ی تلویزیونی لبنانی، اعلام کرده‌اند که او پیش‌از ترک عربستان‌سعودی، با شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد و دیگر مقامات ارشد آن کشور، دیدار کرده است.

چند ساعت پیش از پرواز حریری، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اعلام کرد، از آن‌جایی که استعفای حریری در لبنان مورد پذیرش قرار نگرفته است، از او «با تشریفات معمول برای نخست‌وزیر یک کشور»، استقبال خواهد شد.

سعد الحریری، سیزدهم آبان‌ماه، درحالی‌که در عربستان‌سعودی به‌سر می‌برد، به‌طور ناگهانی از نخست‌وزیری لبنان استعفا کرد.

میشل عون، رئیس‌ جمهوری لبنان، این استعفا را غیرقانونی و از روی اکراه و اجبار دانست و آن را نپذیرفت. او همچنین گفت: «هیچ دلیلی برای توجیه ماندن سعد الحریری در عربستان وجود ندارد و این نشان می‌دهد که او در ریاض بازداشت است».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More