شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت بریتانیا از نگرانی‌های عربستان درباره ایران

 

محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان سعودی، در آستانه سفر به بریتانیا گفته است که بریتانیا از نگرانی‌های ریاض درباره ایران و دیگر مسایل امنیتی منطقه کاملا حمایت می‌کند.

بن سلمان روز چهارشنبه ۱۶ اسفند، در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی تلگراف، رابطه عربستان سعودی و بریتانیا را « تاریخی و فوق‌العاده» خواند و گفت دو کشور منافع مشترکی دارند.

ولیعهد عربستان سعودی در سفر سه روزه خود به بریتانیا قرار است با ترزا می، نخست‌وزیر، و ملکه الیزابت دوم،‌ دیدار کند.

 

 

دولت عربستان همچنین گفته است که «بندهایی از توافق هسته‌ای، به ایران این امکان را می‌دهد که بتواند با غنی‌سازی اورانیوم موردنیاز، به بمب هسته‌ای دست یابد».

این در حالی‌ست که بریتانیا تاکید کرده همچنان از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام حمایت می‌کند.

سفر شاهزاده ۳۲ ساله سعودی پیشتر با انتقاد گروهی از نمایندگان مجلس بریتانیا مواجه شده بود. این نمایندگان از نقش عربستان در جنگ داخلی یمن انتقاد کرده و خواستار لغو سفر بن‌سلمان شده بودند.

 

 

وضع حقوق بشر در این کشور نیز با انتقاد گروهی از فعالان حقوق بشر روبرو شده است.

عربستان سعودی در مدت کوتاه ۸ ماهه ولیعهدی بن سلمان دست به اصلاحاتی از جمله اعطای حق رانندگی به زنان، ورود آنان به ورزشگاه‌ها و امکان عضویت زنان در مجلس شورای مشورتی این کشور زده است.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز هفته گذشته با ستایش از اصلاحات در این کشور گفته بود ولیعهد عربستان نشان داده تمایل دارد با فضای بازتری عربستان را رهبری کند.

جانسون در عین حال تصریح کرد که «لندن امیدوار است سعودی‌ها تلاش‌های بیشتری در زمینه حمایت از حقوق بشر کنند».

عادل الجبیر،‌ وزیر خارجه سعودی، در آستانه سفر ولیعهد این کشور به لندن گفته است که «روابط اقتصادی دو کشور حتی پس از خروج بریتانیا اتز اتحادیه اروپا (برکسیت) گسترده‌تر نیز خواهد شد».

او همچنین بریتانیا را «قدرتی جهانی» دانسته که روابط با آن حتی اگر خارج از اتحادیه اروپا باشد اهمیت بسیار دارد.

محمد بن سلمان، در نخستین تور بین‌المللی‌اش پس از انتصاب به مقام ولیعهدی، روز یکشنبه ۱۳ اسفند وارد مصر شد و با عبدالفتاح سیسی،رییس جمهور این کشور، دیدار کرد.

ولیعهد سعودی پس از بریتانیا راهی فرانسه و آمریکا خواهد شد.

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More