شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله‌ی انتحاری به مسجد شیعیان در کابل، دست‌کم ۲۰ کشته برجای گذاشت

 

مقامات افغانستان اعلام کردند روز جمعه سوم شهریورماه، وقتی‌که نمازگزاران برای برگزاری نمازجمعه جمع‌شده بودند، یک مهاجم انتحاری، خود را در ورودی یک مسجد شیعیان در کابل، پایتخت افغانستان منفجر کرد؛ همزمان با این انفجار، مهاجمان دیگر نیز به داخل ساختمان مسجد یورش بردند و دست‌کم ۲۰ نفر را کشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه تروریستی موسوم‌به «دولت اسلامی» (داعش) که پیش از این، در ماه‌های اخیر نیز چندین‌بار به هدف‌ها و مساجد اقلیت شیعه در افغانستان حمله کرده‌ است، مسؤولیت این حمله را برعهده گرفت. داعش این خبر را در خبرگزاری اعماق که با آن گروه مرتبط است، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش از مسؤولیت به‌عهده‌گرفتن داعش، وزارت کشور افغانستان تروریستی بودن این حمله را تأیید کرده بود.

درپی این حمله، عده‌ای از نمازگزاران می‌کوشیدند تا از صحنه فرار کنند و عده‌ای دیگر نیز دیوانه‌وار در شلوغی به‌دنبال اعضای گم‌شده‌ی خانواده‌‌ی خود می‌گشتند و این موضوع، هرج‌ومرج شدیدی را در آنجا ایجاد کرده بود.

مرتضی، پسر جوانی که والدینش در داخل مسجد گیر افتاده بودند، پس از این حمله به رویترز گفت: «مهاجمان، مردم را مانند گوسفند سلاخی می‌کردند و هیچ‌کس نبود که آنها را نجات بدهد. بسیاری از مردم برروی زمین افتاده‌اند و کسی نیست تا آنها را نجات بدهد».

نزدیک به غروب روز جمعه، پلیس اعلام کرد که هر سه مهاجم کشته شده‌اند و امنیت به این مسجد، در منطقه‌ی خیرخانه‌ی پایتخت افغانستان بازگشته است.

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مردان مسلح، ابتدا چند نارنجک انداخته و پس از آن وارد مسجد شده‌اند؛ درحالی‌که پلیس می‌گوید یک عامل انتحاری، خود را در ورودی مسجد منفجر کرده است.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت: «دست‌کم ده شهروند غیرنظامی که در میان آنها زن و کودک نیز به چشم می‌خورد، کشته و ۳۰ تن دیگر، مجروح شده‌اند». او افزود که از میان نیروهای پلیس نیز سه‌تن کشته و ۸نفر زخمی شده‌اند.

پلیس اعلام کرده است که به بیش از ۱۰۰ نمازگزار امدادرسانی کرده است.

اسماعیل کاوسی، یک سخنگوی «وزارت بهداشت» افغانستان گفته است که دست‌کم ۱۵ مجروح، به بیمارستان‌های شهر کابل منتقل شده‌اند.

یکی از شاهدان عینی می‌گوید مردی مسلح که جلیقه‌ی انفجاری بر تن داشته، در ورودی مسجد، به نگهبانان مسجد تیراندازی کرده و آنها را کشته است. او که سید پاشا نام داشت، به رویترز گفت: «یک بمب‌گذار انتحاری ابتدا در ورودی مجلس، برروی نگهبانان امنیتی مسجد، آتش گشود و آنها را کشت و پس از آن، مهاجمان داخل مسجد شدند». او افزود: «تعدادی از مردم، ازجمله زنان، به خارج از مسجد فرار کردند؛ اما مهاجمان ۴ نفر بودند که خود را به داخل مسجد رساندند».

این مهاجمان پس از آن، به تبادل آتش با نیروهای پلیس پرداخته‌ و پس از آن، چند انفجار، منطقه را به لرزه درآورده است؛ اما هنوز منبع انفجارها مشخص نیست.

یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفته است که مهاجمان در داخل مسجد، پس از اتمام فشنگ‌هایشان، با چاقو به نمازگزاران حمله کرده‌اند.

تعداد کشته‌شدگان این حمله، روز بعد به نفر رسید.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More