شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خبرگزاری یوروژیا: عقب‌نشینی حکومت ایران از منطقه انتظاری بیهوده است

 

خبرگزاری یوروژیا، در تحلیلی در مورد تظاهرات اخیر در ایران می‌نویسد بعید به‌نظر می‌رسد خواست معترضین برای بیرون کشیدن ایران از هزینه‌های سنگین مالی و انسانی دخالت در کشورهای منطقه مورد توجه حاکمان کشور قرار بگیرد.

در این مقاله آمده است: «در سال گذشته میلادی بیش از ۹۰۰ اعتصاب و تظاهرات اعتراضی در ایران گزارش شده بود که آخرین آنها به بیش از ۷۰ کشور سرایت کرد و به برخوردهای خونین میان مردم و نیروهای امنیتی منجر شد.»

تظاهرکنندگان به صراحت بر علیه خفقان، سرکوب، عدم مدیریت اقتصادی و طمع و پول‌پرستی فرزندان انقلابیون سابق که حالا ثروت خود را به رخ درماندگان و فقرا می‌کشند اعتراض کردند. فقر اکنون یک ویژگی مردم و کشور ایران شده است. تظاهرکنندگان با فریادهای، سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن، و ،نه غزه و نه لبنان، جانم فدای ایران، خشم خود را در مورد هزینه‌هایی که رژیم ایران برای دخالت خود از منطقه می‌کند نشان دادند.

امروز رژیم ایران در چندین صحنه سیاسی و نظامی و جنگ‌های منطقه حضور فعال دارد. در لبنان رژیم ایران با پرورش حزب‌الله در دفاع از شیعیان آن کشور امروز آنها را روانه جنگ داخلی سوریه برای دفاع از رژیم اسد کرده است. در عراق با حمایت از حشدالشعبی در مبارزه با داعش برنامه رفراندوم استقلال کردستان را با تسخیر کرکوک نیمه‌کاره گذاشته است. در یمن در پشتیبانی از حوثی‌ها سیاست رقابت با عربستان را به‌پیش می‌برد.

مهمترین صحنه دخالت رژیم ایران، شاید سوریه باشد که سالانه به گفته کارشناسان ایران بین ۶ تا ۱۵ میلیارد دلار خرج بر سر پا نگه داشتن رژیم اسد می‌کنند.

کمک به حزب‌الله لبنان بیش از یک میلیارد دلار در سال می‌شود. شیعیان خارجی که از سوی ایران در جنگ یمن و عراق و سوریه حضور دارند به گفته خود مقامات رژیم ماهی ۲‌ هزار دلار دریافت می‌کنند. خانواده کسانی که در این جنگ‌ها و آشوب‌های منطقه‌ای از سوی ایران شرکت می‌کنند در صورت کشته شدن مادام‌العمر مستمری می‌گیرند.

سازمان‌های فلسطینی حماس و فتح نیز در لیست دریافت کمک‌های ماهانه چند صد میلیونی از سوی رژیم ایران قرار دارند.

پاسخ به این سئوال که آیا اعتراضات اخیر در ایران سیاست حکومت آن در منطقه را تغییر خواهد داد، یک آری یا نه نیست. اما وقتی که رهبران ایران و سپاه پاسداران این اعتراضات را به پای آمریکا و اسرائیل می‌نویسند، انتظار برای این تغییر بیهوده به‌نظر می‌رسد.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More