شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادگاه عالی فدرال عراق همه‌پرسی کردستان را غیرقانونی اعلام کرد

 

دادگاه عالی فدرال عراق، روز دوشنبه بیست ونهم آبان‌، با صدور حکمی، همه‌پرسی در اقلیم کردستان را که بیست‌ وپنجم سپتامبر گذشته برگزار شد، "غیرقانونی" اعلام کرد.  

به گزارش سومریه‌نیوز، ایاس الساموک سخنگوی رسمی دادگاه عراقی، در بیانیه‌ای گفت: "دادگاه عالی فدرال عراق، امروز (دوشنبه) حکم غیرقانونی بودن همه‌پرسی بیست وپنجم سپتامبر که در اقلیم کردستان و خارج از آن برگزار شد، صادر کرد".

الساموک افزود: "این حکم شامل لغو همه آثار و نتایج مرتبط با همه‌پرسی مذکور است".

پیشتر دادگاه فدرال عراق طی حکمی اعلام کرده بود که در قانون اساسی  این کشور متنی درباره استقلال هیچ طایفه‌ای وجود ندارد.

این دادگاه در هجدم سپتامبر گذشته، یعنی یک هفته پیش از برگزاری همه‌پرسی، طی حکمی خواستار عدم برگزاری همه‌پرسی شد و بر غیرقانونی بودن آن تأکید کرده بود.

به دنبال برگزاری همه‌پرسی، که در پی پافشاری مسعود بارزانی و نزدیکان وی انجام شد، تنش میان بغداد و اربیل به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

دولت مرکزی عراق برای عادی سازی روابط با اربیل، خواستار لغو کامل نتایج همه‌پرسی شده است. اربیل تاکنون تنها با تعلیق همه‌پرسی موافقت کرده است.

 

  • واکنش اقلیم کردستان به رای دادگاه فدرال عراق در خصوص رفراندوم

 

نخست‌وزیر اقلیم کردستان تنها پس از ساعاتی از اعلام رای دادگاه فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی‌بودن رفراندوم اقلیم، به رای این دادگاه واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری «روداو» نیچیروان بارزانی روز دوشنبه ۲۹ آبان در واکنش به رای دادگاه عراق اظهار‌داشت: "قانون اساسی عراق یک مجموعه است که دولت عراق بایستی به همه‌ی مفاد آن پایبند باشد، آنها نمی توانند تنها موادی از قانون را که خود می خواهند اجرا کنند."

 

واکنش اقلیم کردستان به رای دادگاه فدرال عراق در خصوص رفراندوم

 

وی در پاسخ به سئوالی که آیا دولت اقلیم کردستان به رای جدید دادگاه نیزبه مانند رای هفته‌ی پیش همین دادگاه تمکین خواهد کرد اظهار داشت: "حقوق کردها در قانون اساسی گنجانده شده و هیچ امری نمی‌تواند نافی آن باشد، اگر قانون به صورت کامل اجرا شود هیچ مشکلی در میان بغداد و اربیل باقی نخواهد ماند."

نخست‌وزیر اقلیم همچنین تعطیل‌ کردن فرودگاه‌های اقلیم از طرف دولت عراق را یک امر غیر‌انسانی قلمداد کرد.

تنشهای میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق پس از برگزاری رفراندوم جنجالی استقلال کردستان در مهرماه امسال به شدت بالا گرفت. رای جدید دادگاه فدرال عراق در چارچوب اقدامات دولت عراق برای جلوگیری از استقلال اقلیم می‌آید.

با واکنش ابهام‌آمیز نیچیروان بارزانی رئیس دولت اقلیم، اکنون سایه‌ی ابهام برسرانجام این بحران سیاسی بیش از پیش محسوس است.

 

 

  • مسعود بارزانی: رای دادگاه فدرال عراق سیاسی است

 

مسعود بارزانی

 

رای دادگاه فدرال عراق که روز دوشنبه رفراندوم اقلیم کردستان را غیرقانونی اعلام کرد واکنش‌هایی را در میان مقامات اقلیم برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری «کردستان ۲۴» شامگاه دوشنبه ۲۹ آبان مسعود بارزانی رئیس سابق دولت اقلیم کردستان به رای این دادگاه واکنش نشان داده و گفت: "رای این دادگاه مبنی بر غیر‌قانونی اعلام کردن رفراندوم کردستان یکجانبه‌گرایانه و سیاسی است."

مسعود بارزانی در این بیانیه همچنین اظهار‌داشت که سئوالات زیادی در خصوص نحوه‌ عملکرد دادگاه فدرال عراق وجود دارد و گفت: "این دادگاه قبل از تصویب قانون اساسی عراق در سال ۲۰۰۵ میلادی تشکیل شده و می بایستی این دادگاه قبل از آن منحل می شد و دادگاهی نوین بر‌اساس ماده‌ ۹۲ قانون جدید عراق بنیان گذاشته می‌شد."

وی با شاره به سکوت این دادگاه در قبال زیرپانهادن ۵۵ مورد از مواد قانون توافقی عراق توسط دولت مرکزی در برخوردش با اقلیم کردستان در ۱۲ سال گذشته، با سیاسی خواندن رای این دادگاه آن را زیر سئوال برد.

وی در بیانیه‌اش ازعدم موضع‌گیری این دادگاه در برابر هجوم نظامی نیروهای دولت عراق به اقلیم در ماه گذشته به عنوان دلیلی بر سیاسی بودن مواضع این دادگاه نام برده‌است.

مسعود بارزانی با مشروع خواندن حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، همچنین در این بیانه اظهار کرد که هیچ نهادی نمی‌تواند رای سه ملیون انسان را بی‌اعتبار سازد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More