شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست آمریکا از ترکیه برای خودداری از حمله به سوریه

 

هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در مورد اظهارات اخیر مقامات ترکیه مبنی بر حمله به استان «عفرین» در سوریه هشدار داد.

به گزارش وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا، پنجشنبه ۲۸ دی‌ماه، هیتر نائورت در کنفرانس خبری به پرسش خبرنگاران در خصوص تهدید ترکیه به اشغال بخشی از سوریه پاسخ گفت. او در پاسخ به سئوال یک خبرنگار در خصوص احتمال عملی شدن تهدید ترکیه مبنی بر اشغال نظامی عفرین؛ استان تحت کنترل کردها، در سوریه گفت: «ما مطمئن نیستیم آیا این اتفاق خواهد افتاد یا نه، ولی ما اکیدا از مقامات ترک خواسته‌ایم تا از هرگونه اقدامی از این دست خودداری کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین افزود که آمریکا از ترکیه  می‌خواهد بر داعش تمرکز کنند و از بروز هرگونه خشونت دیگر در منطقه خودداری کنند. هیتر نائورت با اشاره به طرح آمریکا برای تشکیل و استقرار یک نیروی ۳۰ هزار‌نفری متشکل از یگان‌های عمدتا کرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» در مرزهای سوریه با عراق و ترکیه، گفت که این طرح صرفا برای حفاظت از مناطق آزاد شده بوسیله نیروهای محلی و نیز جلوگیری از فرار اعضای داعش است.

رجب طیب اردغان، رئیس‌جمهور ترکیه دوشنبه هفته پیش، با توصیف طرح آمریکا برای ایجاد نیروی مرزی در سوریه به عنوان «ارتش ترور»، گفت آن را در نطفه خفه خواهد کرد.

ابراهیم قالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، تصمیم آمریکا برای تشکیل این نیرو را «نگران کننده» و «غیرقابل قبول» توصیف کرد. قالین افزود که ترکیه حق دخالت علیه گروه‌های به زعم وی «تروریستی» را در مکان و زمان مناسب، برای خود محفوظ می‌داند.

مقامات ترک تاکید کرده‌اند که در صورت عملی شدن این طرح آمریکا به روابط ترکیه و آمریکا لطمه جدی وارد خواهد شد. ترکیه همچنین یک هیات نظامی و دیپلماتیک برای گفت‌وگو در این زمینه به مسکو فرستاده‌است. گفته می‌شود که ترکیه از روسیه خواسته تا اجازه حملات هوایی علیه کردهای سوریه به آنکارا داده شود. همزمان رویترز گزارش داد دولت سوریه به آنکارا هشدار داده که به هر‌گونه حمله ترکیه پاسخ داده و نیروی هوایی سوریه هر هواپیمای ترکیه یا نیرویی که قصد عبور از مرز کند را هدف قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیشتر ترکیه را از دخالت نظامی در سوریه برحذر داشت.

روابط ترکیه با هم‌پیمان ناتوی خود آمریکا به دلیل سیاست آمریکا در حمایت از نیروهای عمدتا کرد سوریه موسوم به «نیروی دموکراتیک سوریه» به سردی گراییده‌است. ترکیه بارها تهدید کرده که در امور کردستان سوریه به دلیل وجود این نیروها در مرزهایش دخالت خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More