شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست دولت افغانستان از ایران برای انحلال گروه «فاطمیون»

 

دولت افغانستان از دولت ایران خواسته تا لشکر شبه‌نظامیان موسوم به فاطمیون را که در سوریه و در حمایت از بشار اسد می‌جنگند هرچه زودتر منحل کند.

شاه‌حسین مرتضوی، سخنگوی دولتی افغانستان در گفتگویی اختصاصی با تلویزیون ایران اینترنشنال گفت که استفاده از شهروندان افغان در جنگ نیابتی با قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد.

مسئول فرهنگی فاطمیون اخیرا گفته است که این لشکر تاکنون ۲هزار کشته در بحران سوریه داشته است. به گزارش «افق افغان» آمار کشته‌های این گروه شبه‌نظامی بسیار بیشتر از آمار رسمی‌است که این گروه اعلام کرده است.

مرتضوی، سخنگوی دولتی افغانستان افزود :« مطابق قوانین افغانستان حضور شهروندان افغانستان در زیر بیرق یک کشور دیگر حتی جرم محسوب می‌شود.»

در پاسخ به سئوال خبرنگار تلویزیون ایران اینترنشنال که چه ظرفیت‌هایی در اختیار دولت افغانستان برای جلوگیری از شرکت شهروندان افغانی درجنگ نیابتی وجود دارد او گفت:«ما با ایران در قالب کمیته‌های پنج‌گانه امنیتی در گفتگو هستیم.»

این مقام افغانستان همچنین گفت که این لشکر را ما درست نکردیم تا منحل کنیم و افزود مراتب نگرانی خود را به اطلاع مقامات ایران رسانده‌ایم.

 

شاه‌حسین مرتضوی، سخنگوی دولتی افغانستان

 

لشکر فاطمیون، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی است که تحت حمایت ایران در سوریه و در کنار نیروهای دولتی این کشور می‌جنگند.

بنا به گزارش تسنیم، نیروهای افغان که در تیپ ابوذر در زمان جنگ ایران و عراق در کنار رزمندگان ایرانی می‌جنگیدند پس از دو دهه اکنون هسته اولیه تیپ فاطمیون (مجاهدان افغانستانی مدافع حرم) را تشکیل دادند. فاطمیون در سال ۱۳۹۰ با تلاش‌های ابوحامد توسلی یکی از شهروندان افغانی مقیم ایران تشکیل و فعالیت خود را با هدف به زعم آنان، دفاع از حرم در سوریه شروع کردند. به گفته وبسایت تسنیم وابسته به سپاه پاسداران،  لشکر فاطمیون دارای چند هزار نیروی متعهد و متخصص است که عامل مهمی در موفقیت جبهه مقاومت در سوریه می‌باشد.

این نیروها شامل هزاران پناهجوی عمدتا شیعی افغانستانی ساکن ایران است که از سوی سپاه پاسدارن ایران استخدام و پس از آموزش نظامی ۶ ماهه برای جنگ در سوریه به این کشور جنگ‌زده اعزام می‌شوند. میزان تلفات این لشکر به حدی بالاست که سایت تسنیم در چندین گزارش به مظلوم واقع شدن اعضای این لشکر به خاطر آنچه این وبسایت «گمنام ماندن شهیدان افغانی» می‌نامد اشاره کرده است.

سردار سید یوسف مولایی، فرمانده سپاه امام حسن مجتبی البرز در مراسم وداع با «محمد اکرم ابراهیمی» یکی از فرماندهان این لشکر با نام جهادی«رئوف»، گفت که وی به مجاهدان افغان که در کنار جهادگرانی از ایران، عراق و پاکستان در مقابله با تکفیری‌ها شهید می‌شوند افتخار می‌کند.

 

جهادی افغان موسوم به رئوف در گنار قاسم سلیمانی

 

این لشکر نقشی کلیدی در عملیات بازپس‌گیری مناطق دیر‌الزور و البوکمال در شرق سوریه در اوسط پاییز امسال داشتند. میزان حضور و قربانیان این لشکر در جنگ نیابتی در سوریه به حدی بوده که طبق مصوبه شورای شهر تهران برای نخستین بار در تهران یکی از پل‌های چند وجهی به نام شهدای فاطمیون نامگذاری شد.

 

طبق مصوبه شورای شهر تهران برای نخستین بار در تهران یکی از پل‌های چند وجهی به نام شهدای فاطمیون نامگذاری شد.

 

ناطران و فعالان حقوق بشر همواره از اقدام ایران برای بهره‌برداری از وضعیت بد اقامت و معیشتی پناهجویان افغان در ایران برای جذب آنان به شرکت در جبهه‌های فرقه‌ای در منطقه از جمله سوریه انتفاد کرده‌اند. به گزارش الجزیره ایران به این جنگویان ماهیانه مبلغی بالغ بر ۵۰۰ دلار می‌پردازد. انتشار آمار کشته‌شدن تعداد زیادی از شهروندان افغانی این لشکر موجبات نگرانی شدید مقامات افغانستان را برانگیخته به طوری که سخنگوی دولت افغانستان در آخرین واکنش رسمی از ایران درخواست کرده تا این لشکر را منحل کند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More