شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا: دستور قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی را صادر کردم

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه، اعلام کرد که به دلیل سوء مدیریت و پنهان‌کاری سازمان بهداشت جهانی در جریان شیوع کرونا، دستور قطع بودجه و کمک دولت ایالات متحده به این سازمان را صادر کرده است.

رییس جمهوری آمریکا با تاکید براینکه سوءمدیریت و پنهان‌کاری سازمان بهداشت جهانی و هشدار دیر هنگام این سازمان در خصوص شیوع کرونا سبب جان‌باختن هزاران نفر شد، گفت که به دولت خود دستور داده تا بودجه این سازمان را قطع کند.

ترامپ با تاکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی در جمع‌آوری اطلاعات کافی در مورد شیوع کرونا موفق نبود و آن را به صورت شفاف اعلام نکرد، گفت که «سازمان بهداشت جهانی نتوانست وظیفه‌ خود را انجام دهد و بعد از دهه‌ها باید پاسخگو باشد و به اصلاحات درون سازمانی دست بزند.»

وی گفت تکیه سازمان بهداشت جهانی بر اطلاعات نادرستی که چین ارائه کرده بود باعث شد شیوع کرونا ۲۰ برابر یا حتی بیشتر شود.

دونالد ترامپ با ابراز نارضایتی از عدم پایبندی سازمان‌های بین‌المللی به تعهدات خود گفت: «بین سازمان بهداشت جهانی و سازمان تجارت جهانی نمی‌شود گفت کدام بدتر از دیگری است.»

رییس جمهوری آمریکا، سه‌شنبه هفته گذشته نوزدهم فروردین، نیز طی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید، سازمان بهداشت جهانی را به «چین محور» بودن متهم کرد و گفت که ایالات متحده کمک‌های خود را به این سازمان به صورت بسیار جدی متوقف خواهد کرد.

او گفت که «سازمان بهداشت جهانی مبالغ هنگفتی پول از آمریکا می‌گیرد. بیشتر پول این سازمان را آمریکا می‌پردازد. آنها در ابتدا به تصمیم من مبنی بر منع ورود مسافران چینی انتقاد کردند. اما آنها اشتباه کردند. آنها در مورد بسیاری مسائل اشتباه کرده‌اند. به نظر می‌رسد بسیار چین محور باشند.»

این سخنان رییس جمهوری آمریکا با واکنش تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، مواجه شد و او در پاسخ به انتقاد دونالد ترامپ در مورد «چین محور» بودن این سازمان گفت: «ما به همه ملت‌ها نزدیک هستیم. ما رنگ‌ها را نمی‌بینم.»

هانس کلوگه، مدیر بخش اروپا در سازمان جهانی بهداشت، نیز در واکنش به سخنان دونالد ترامپ درباره قطع کردن بودجه این سازمان گفت: «در حال حاضر در یک مرحله بحرانی از این همه‌گیری هستیم، الان زمان قطع بودجه نیست.»

با این حال رییس جمهوری آمریکا در روزهای اخیر بر شدت انتقادات خود از سازمان بهداشت جهانی افزود او  در روزهای پایانی هفته گذشته نیز گفت که «سازمان بهداشت جهانی در حق آمریکا بی‌انصافی کرده است» و درحالی که «آمریکا بیشترین کمک را به این سازمان می‌کند، کشورهای دیگر نظیر چین کمک‌های بسیار ناچیزی ارائه می‌کنند و با چنین وضعی من آمریکا را از سازمان بهداشت جهانی خارج خواهم کرد.»

پس از اعلام قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی از سوی آمریکا بود که اتحادیه پزشکی آمریکا از دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، خواست در تصمیم خود برای قطع کمک به سازمان بهداشت جهانی تجدید نظر کند و آن را اقدامی خطرناک توصیف کرد.

رییس جمهوری آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه همچنین به کمک‌های دولت به کسب و کارها اشاره کرد و گفت دولت با شرکت‌های مهم هواپیمایی برای دریافت کمک به منظور کاهش فشار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا به توافق رسیده است.

وی همچنین به موفقیت دولت در تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای شیوع کرونا اشاره کرد و گفت دولت با تهیه صدها هزار دستگاه تنفس مصنوعی جان بسیاری را از مرگ بر اثر کرونا نجات داد. دونالد ترامپ افزود: «ما قصد داریم به زودی در زمینه دستگاه تنفس مصنوعی به دیگر کشورهای جهان کمک کنیم.»

ترامپ همچنین گفت که سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از یک تست جدید کرونا را صادر کرده است که از بذاق دهان بیمار نمونه می‌گیرد و خود بیمار می تواند از آن استفاده کند. این روش از ابتلای کادر درمانی به کرونا جلوگیری بیشتری به عمل می‌آورد.

رییس جمهور آمریکا با تاکید بر لزوم بازگشایی اقتصادی این کشور گفت طرح بازگشایی اقتصاد آمریکا پس از شیوع کرونا در مراحل نهایی است و به زودی جزییات بیشتری در این مورد اعلام خواهد شد.

وی گفت بیش از ۲۰ ایالت از نظر مقابله با شیوع کرونا وضعیت بسیار خوبی دارند و این امکان وجود دارد که پیش از ۱۲ اردیبهشت بازگشایی شوند.

رییس جمهور آمریکا تاکید کرد که رویدادهای ورزشی نیز باید به زودی از سر گرفته شوند.

ترامپ در ادامه به موفقیت مذاکرات با عربستان سعودی و روسیه در مورد کاهش تولید روزانه نفت به میزان احتمالی ۲۰ میلیون بشکه اشاره کرد و گفت با این توافق مشکل مازاد تولید نفت در جهان حل خواهد شد.

وی همچنین از بهتر شدن فضای تجارت پس از توافق آمریکا و چین در زمینه تجارت دوجانبه ابراز رضایت کرد و افزود اگر دولت چین این توافق را اجرا نکند هیچ مشکلی نیست، زیرا آمریکا گزینه‌های جایگزین فراوانی دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More