شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار رهبران آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در حاشیه نشست جی-۲۰ و در رایزنی دوجانبه با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه،‌ درباره موضوع تنش با ایران مذاکره کرده و به بنا به آن‌چه که وزارت خارجه روسیه اعلام کرده به توافق‌هایی دست یافتند.

این دیدار بعد از ظهر جمعه هفتم تیرماه و در حاشیه نشست اوزاکای ژاپن انجام شد. رسانه‌ها پیشتر خبر داده بودند قرار است از جمله مباحث مورد رایزنی در دیدارهای رهبران کشورهای عضو گروه جی-۲۰ و همچنین دیدار دوجانبه پوتین و ترامپ، تنش‌های آمریکا و ایران باشد.

پس از پایان دیدار این دو رییس‌جمهور،‌ خبرگزاری تاس روسیه به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گزارش داد که  آن‌ها خواستار راهکار دیپلماتیک برای رفع تنش بین ایران و آمریکا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، ساعتی پیش از این دیدار، ترامپ در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در اوزاکای ژاپن درباره تنش با ایران گفته بود: «زمان بسیار است و عجله‌ای در کار نیست.»

او با اشاره به مقام‌های تهران گفت «آن‌ها می‌توانند وقت خودشان را داشته باشند،‌ مطلقا هیچ فشار زمانی وجود ندارد.»

 

شوخی ترامپ با پوتین: در انتخابات ما دخالت نکن!

در حاشیه این دیدار،‌ شوخی ترامپ و پوتین درباره موضوع بحث‌برانگیز دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش سرویس جهانی خبرگزاری بی‌بی‌سی، ترامپ در نخستین ملاقات رسمی خود با پوتین پس از انتشار گزارش بازرس رابرت مولر درباره مساله بحث‌برانگیز دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا، در حالی که خبرنگاران در مقابل آن‌ها بودند، با انگشت اشاره خود به پوتین رو کرد و گفت «لطفا در انتخابات ما دخالت نکن.»

پوتین در مقابل این شوخی ترامپ لبخند زد و واکنشی نشان نداد.

این رویارویی رسمی دو رییس‌جمهوری در حالی است که سرویس اطلاعات آمریکا در بازرسی و بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده بود که روسیه در پشت تلاش‌هایی برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است. این تلاش از طریق راه‌اندازی کمپین حملات مجازی و خبرهای کذب روی رسانه‌های مجازی صورت گرفته است.

پنجشنبه نهم خردادماه،‌ دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا،‌ در مطلب توئیتری که در واکنش به گزارش بازرس مولر در حساب کاربری خود منتشر کرد، گفته بود روسیه مرا انتخاب نکرده، خودم خودم را به قدرت رساندم.

چندی پیش نیز رسانه‌ها گزارش داده بودند که رسانه‌های اجتماعی توئیتر،‌ فیس‌بوک و اینستاگرام بیش از هزاران حساب کاربری مرتبط به کشورهای روسیه، ایران و ونزوئلا را به دلیل فعالیت در جهت دخالت در انتخابات آمریکا از بین برده‌اند.

این دو رییس‌جمهور در دیدار خود همچنین صحبت‌هایی درباره رسانه‌های منتقد در کشورشان کردند. ترامپ در این باره خطاب به پوتین گفت: «از شر روزنامه‌نگاران قلابی خلاص شوید. واژه قلابی واژه خیلی خوبی است. اینطور نیست؟ شما این مشکل را در روسیه ندارید،‌ اما ما داریم.» پوتین نیز در پاسخ به او گفت : «ما هم داریم،‌ یکسان است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More