شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی و پوتین: توافق هسته‌ای پابرجا خواهد ماند

 

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، همتای روس او، روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه، طی تماسی تلفنی، بر اجرای برجام به‌عنوان عاملی مهم در «ثبات و امنیت» بین‌المللی، تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در این گفت‌و‌گو، اقدامات برخی کشورها در رابطه با برجام را تخریبی خواند و افزود: «ایران هم‌چنان به تعهداتش به برجام، تا زمانی که طرف مقابل به آن پای‌بند باشد، متعهد خواهد ماند و در این مسیر، لازم است جلوی اقدامات تخریبی برخی کشورها علیه برجام، گرفته شود».

پوتین نیز با ابراز مخالفت با تضعیف توافق هسته‌ای، گفت: «روسیه معتقد است هر تلاشی برای تضعیف این توافق، برای منطقه بسیار مضر و خطرناک است و ما این موضع خود را صراحتاً به اطلاع همتایان خود رسانده‌ایم».

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، با انتقاد از برجام، تهدید کرده است که درصورت عدم اصلاح توافق هسته‌ای، کشورش از آن خارج خواهد شد. او ۲۲ دی‌ماه سال جاری، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را برای سه ماه دیگر تمدید کرد؛ ولی در عین حال، گفت: «این توافق در ازای امتیازهای اندک برای ما، به ایران امتیازهای زیادی اعطا کرده است. علی‌رغم تمایل قوی‌ به خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، هنوز این کار را انجام نداده‌ام».

ترامپ تصریح کرد: «من دو مسیر را برای ادامه ترسیم کرده‌ام: یا نقایص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید، یا آمریکا از آن خارج می‌شود».

از سوی دیگر، ایران بارها تأکید کرده است که برجام قابل مذاکره‌ی مجدد نیست.

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلفنی روز سه‌شنبه، بر مخالفت کشورش با حضور نیروهای خارجی در سوریه تأکید کرد. روحانی با اشاره به اهمیت همکاری‌های مشترک ایران با روسیه و ترکیه، جهت مبارزه با «تروریسم» و بازگرداندن آرامش و ثبات به سوریه، تصریح کرد: «ادامه‌ی تنش در شمال سوریه، به نفع هیچ‌کس نیست و امیدواریم همه‌ی کشورهای منطقه به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه احترام بگذارند».

او هم‌چنین خواستار ادامه‌ی این همکاری‌ها شد و از یک نشست سه‌جانبه بین رئیس‌جمهوران سه کشور، در راستای «همکاری تنگاتنک در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم»، استقبال کرد.

ایران و روسیه از دولت بشار اسد در سوریه حمایت می‌کنند و کمک‌های مالی و نظامی بسیاری را در اختیار دولت سوریه قرار داده‌اند. مخالفان بشار اسد، ایران و روسیه را به هم‌دستی در ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم سوریه متهم می‌کنند.

وب‌سایت ریاست‌جمهوری روسیه نیز در بیانیه‌ای، از گفت‌و‌گوی دو رئیس‌ جمهوری در زمینه‌ی نتیجه‌ی نشست «کنگره‌ی گفت‌وگوی ملی سوریه» که ۱۰ بهمن‌ماه سال جاری در سوچی روسیه برگزار شد، خبر داد. در این بیانیه آمده است: «پوتین و روحانی تأکید کردند که تصمیم‌های اتخاذ شده در این نشست، جهت ارائه‌ی یک راه‌حل سیاسی برای کمک به خروج از بحران سوریه است».

دو طرف همچنین تأکید کردند که این تصمیم‌ها در راستای قطع‌نامه‌ی ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل است و به کاهش تنش در کل منطقه، کمک خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More