شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روز باستیل؛ پرواز مشترک جنگنده‌های فرانسه و آمریکا، نمادی از همکاری نظامی

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۳ تیرماه، در مراسم دوگانه‌ای که به گرامی‌داشت همزمان صدمین سالگرد ورود آمریکا به جنگ جهانی اول و جشن سالیانه‌ی روز باستیل (۱۴ ژوئیه) در فرانسه برگزار شد، همراه‌با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در رژه‌ی مشترک سربازان آمریکایی و فرانسوی شرکت کرد.

صبح روز ۱۴ ژوئیه‌ی سال ۱۷۸۹، زندانی در پاریس که با نام قلعه‌ی باستیل شناخته می‌شد، مورد یورش مردم قرار گرفت. یورش مردم به این زندان، نقطه‌ی عطفی در تاریخ انقلاب فرانسه است و سالروز این واقعه را هر سال با عنوان جشن‌های «روز ملی فرانسه»، جشن می‌گیرند.

مراسم امروز در پی نشست و گفت‌وگوهای روز گذشته‌ی دونالد ترامپ، با همتای فرانسوی‌اش، امانوئل مکرون، تور گردش در پاریس برای ملانیا ترامپ، بانوی نخست آمریکا و شام چهارنفره‌ی دیشب سران دو کشور آمریکا و فرانسه با همسرانشان در رستورانی در برج ایفل برگزار می‌شود.

ترامپ امروز صبح با انتشار عکسی در حساب توئیتر خود نوشت: «شب فوق‌العاده‌ای را همراه‌با خانم و آقای مکرون گذراندیم. برای شام به برج ایفل رفتیم. روابط ما با فرانسه از همیشه مستحکم‌تر است.»  

 

 

در مراسم، جت‌های جنگنده‌ی دو کشور نیز به‌عنوان نمادی از همکاری نظامی آن‌ها در خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا، در کنار هم پروازی نمادین را برفراز مکان رژه به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مراسم، پایان‌بخش سفری است که امانوئل مکرون برای تقویت جایگاه بین‌المللی فرانسه به آن نیاز داشت و در ضمن، برای رهبر ایالات متحده نیز امکانی بود برای رفع کمبود دوستان بین‌المللی‌اش به‌دلیل مواضعی که در زمینه‌ی تجارت آزاد و تغییرات اقلیمی اتخاذ کرده است.  

حضور ترامپ در این مراسم که تحت تدابیر فوق‌العاده‌ی امنیتی برگزار شد، مورد انتقادات گروه‌های مختلفی از مردم و فعالان سیاسی واقع شده بود؛ بسیاری از آنها باتوجه به سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا، حضور او را در این جشن، خلاف استقلال فرانسه می‌دانند.

 

دونالد ترامپ در جشن روز باستیل فرانسه

 

امسال، مراسم روز باستیل در کشور فرانسه، با نخستین سالگرد یکی از مرگ‌بارترین حملات گروه داعش در چند سال گذشته همراه شده است. پس از مراسم رژه، امانوئل مکرون برای نخستین‌بار به‌عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه، راهی ساحل مدیترانه می‌شود تا در مراسم یادبود قربانیان حمله‌ی تروریستی سال گذشته‌ در جشن روز ملی فرانسه در شهر نیس شرکت کند. در آن حمله که داعش مسؤولیتش را برعهده گرفت، یک کامیون به داخل جمعیت حاضر در جشن رفت و با زیر گرفتن آنها، ۸۶ کشته و حدود ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت.

 

  • هشدار ترامپ در مورد تهدیدات رژیم‌های سرکش کره‌ی شمالی، ایران و سوریه

پنج‌شنبه، ۲۲ تیرماه، ترامپ و مکرون، در دیدار با یکدیگر، اختلافات موجود را در زمینه‌ی تغییرات اقلیمی به کناری نهادند و اظهار کردند که این مسائل نباید آنها را از همکاری با یکدیگر در زمینه‌ی نقشه‌ی راه پس از جنگ سوریه و در مسیر دست‌یابی به امنیت در خاورمیانه بازدارد.

ترامپ روز پنج‌شنبه وارد پاریس شد تا پیش از شرکت در مراسم روز جمعه، با مکرون دیدار و خصوصاً در زمینه‌ی راه‌حل‌های احتمالی برای بحران سوریه و استراتژی‌های گسترده‌تر ضدتروریستی گفت‌وگو نماید.

ترامپ در نشست خبری که رهبران دو کشور پس از گفت‌وگو با یکدیگر برگزار کردند، گفت: « ما امروز با تهدیدات جدیدی روبروییم، ازسوی رژیم‌های سرکشی چون کره‌ی شمالی، ایران و سوریه و دولت‌هایی که از آنها حمایت و پشتیبانی مالی می‌کنند. ما همچنین با تهدیداتی جدی ازسوی سازمان‌های تروریستی روبروییم».

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «ما تصمیم خود را برای متحد ماندن در برابر این دشمنان بشریت و برای محدود کردن آنها ازلحاظ قلمرو، منابع مالی، شبکه‌ها و حمایت ایدئولوژیکی‌شان تجدید می‌کنیم».

ترامپ که در نشست خبری در کنار مکرون ایستاده بود، اعلام کرد که دو ملت با هم «اختلاف نظرهای موردی» دارند، اما این مسأله در پیوند دوستی آنها که به زمان انقلاب آمریکا بازمی‌گردد، خللی ایجاد نخواهد کرد.

 

ترامپ و مکرون در نشست خبری پاریس

 

  • ترامپ در مورد بازگشت به «توافق اقلیمی پاریس» قولی نداد

رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد پیوستن مجدد به توافق جهانی اقلیمی که نام پاریس را بر خود دارد، ابراز تعهدی نکرد و به مکرون گفت: «اگر این اتفاق بیفتد، فوق‌العاده است؛ اما اگر هم نشود، بازهم مشکلی نیست».

ترامپ ماه گذشته، آمریکا را از توافق بین‌المللی پاریس برای مقابله با تغییرات اقلیمی، خارج کرد.  

مکرون نیز ضمن تأییداختلافات شدید در مورد توافق اقلیمی پاریس با ترامپ، گفت که البته دو رهبر می‌توانند حوزه‌های دیگری برای همکاری بیابند. او ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های امنیتی میان آمریکا و فرانسه تقویت شود.

 

  • مکرون می‌گوید برکناری اسد در سوریه دیگر اولویت فرانسه نیست

در این نشست خبری، مکرون و ترامپ هر دو برای دست‌یابی به نقشه‌ی راه پس از جنگ سوریه، مصمم به نظر می‌رسیدند و هردوی آنها، نظرات تازه‌ی جالب توجهی ابراز کردند.

ترامپ اعلام کرد آتش‌بسی که از روز یک‌شنبه در سوریه برقرار شده است، پایدار مانده و به گفته‌ی او، حتی یک گلوله هم شلیک نشده. او در اظهار نظری خوش‌بینانه افزود: «به‌زودی زمانی فرامی‌رسد هیچ گلوله‌ای در هیچ‌جای سوریه شلیک نخواهد شد».

مکرون هم تأکید کرد که هدف اصلی در سوریه، «نابودی تروریسم» است و برکناری بشار اسد، دیگر از اولویت‌های فرانسه در سوریه نیست. او افزود که در آینده آماده‌ی همکاری با «نمایندگان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه» است.

مکرون در ضمن، استفاده از تسلیحات شیمیایی را در سوریه، خط قرمز دانست و گفت که در صورت استفاده‌ی دولت سوریه از این سلاح‌ها، باز هم باید به پایگاه‌های ارتش سوریه حمله شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More