شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روسیه برای دوازدهمین بار قطع‌نامه شورای امنیت در خصوص سوریه را وتو کرد

 

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت، برای انجام تحقیقات درباره حمله شیمیایی دوما را وتو کرد. این دوازدهمین بار بود که روسیه قطعنامه‌های مربوط به جنگ سوریه را در پشتیبانی از حکومت بشار اسد وتو می‌کند. از سوی دیگر قطعنامه پیشنهادی روسیه در خصوص بررسی حمله صورت گرفته در دوما به تایید این شورا نرسید.

سه‌شنبه، ۲۱ فروردین‌ماه، جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی حمله شیمیایی روز شنبه ۱۸ فروردین‌ماه به شهر دوما در سوریه که در اثر آن دست‌کم ۷۰ نفر کشته شدند تشکیل شد. جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل همراه با مجادله لفظی میان نمایندگان آمریکا و روسیه بوده است.

به نظر می‌آید چشم‌انداز توافق میان این دو قدرت بزرگ در مورد حمله شیمیایی اخیر در سوریه رو به تیرگی است.

همزمان با ساعات پایانی تهدید ۴۸ ساعته دونالد ترامپ در مورد واکنش به حمله شیمیایی روز یکشنبه در دوما دولت بشار اسد نیروها و پایگاههای خود را در حالت آماده باش «بالا» قرار داده است.

سخنگوی کاخ سفید سارا هاکِبی سندرز روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین خبرداد که ترامپ سفر خود به امریکای لاتین را برای «بررسی پاسخ به حمله شیمیایی صورت گرفته در سوریه» و نظارت بر تحولات در این زمینه لغو کرده است.

وب‌سایت الجزیره هم گزارش داده دولت سوریه فرودگاهها و پایگاههای نظامی خود را برای ۷۲ ساعت در وضعیت قرمز و آماده‌باش قرار داده است. این آماده‌باش درجه بالا شامل مراکز نظامی در استانهای سویدا، حلب، لاذقیه و دیرالزور سوریه می‌شود.

الجزیره به نقل از وبسایت خبری المصدر نزدیک به دولت سوریه گزارش داده که ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه در پی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه یک ناو دریایی آمریکایی قبرس را به هدف آبهای سوریه ترک کرده در حالت آماده‌باش بالا قرار داده است. روزنامه سان بریتانیا هم گزارش داده‌ ناوگروه تهاجمی «یواس‌اس هری ترومن» آبهای آمریکا را به مقصد آبهای مدیترانه ترک کرده است.

پایگاه خبری لوفیگارو هم از انتقال جنگنده‌های رافائل فرانسه به منظور مشارکت در حمله احتمالی علیه سوریه خبر داده است. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته در واکنش به آمادگی نظامی این کشور گفته «ما همراه با موتلفانمان وضعیت را با دقت بررسی می‌کنیم و آماده هستیم در صورت هماهنگی تنها پایگاهها و ظرفیت‌های شیمیایی رژیم اسد را هدف حمله نظامی قرار دهیم.»

همزمان سازمان هوایی اروپا با انتشار بیانیه‌ای هواپیماهای غیرنظامی را طی ۷۲ ساعت آینده از نزدیک شدن و پرواز بر فراز سواحل شرقی مدیترانه و سوریه بر حذر داشته و دلیل این هشدار را احتمال حمله نظامی به سوریه با موشک‌های کروز و هوا به زمین طی ۷۲ ساعت آینده و امکان تداخل امواج رادیویی اعلام کرده است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه در نشست کابینه، ضمن محکوم کردن حمله شیمیایی اخیر در شهر دوما آن را «وحشیانه» و «ناگوار» خواند و اعلام کرد که طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده آمریکا تصمیم مهمی در این مورد خواهد گرفت. ترامپ گفته بود که با فرماندهان نظامی صحبت کرده و مسؤول اصلی این حمله را شناسایی و اعلام خواهند کرد: «چه مقصر روسیه باشد، چه دولت بشار اسد در سوریه، چه ایران و چه همگی آن‌ها.»

در واکنش به تهدیدات آمریکا واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل در مورد «عواقب وخیم» حمله علیه نیروهای دولتی سوریه هشدار جدی داده بود.

سه‌شنبه روزنامه اسراییلی هاآرتص در گزارشی اعلام کرده بود که ۷ ایرانی، از جمله فرمانده ارشد یگان پهپادی ایران، در حمله موشکی به پایگاه هوایی «تی ۴» در نزدیکی شهر حمص سوریه در  تاریخ ۲۰ فروردین، یکروز پس از حمله شیمیایی دوما، کشته شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More