شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روسیه ۱۴۳ دیپلمات از ۲۶ کشور را از خاک خود اخراج کرد

 

روسیه در واکنش به اخراج بیش از ۱۵۰ دیپلمات خود از کشورهای نزدیک به بریتانیا، ۱۴۳ دیپلمات از ۲۶ کشور غربی را از خاک خود اخراج کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی در روز شنبه ۱۱ فروردین، طی هفته‌های گذشته و پس از مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روس و دخترش یولیا در بریتانیا، کشورهای بسیاری در حمایت از بریتانیا تصمیم به اخراج دیپلمات‌های روسیه گرفتند.  

 

 

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه ۶ فروردین‌ماه دستور اخراج ۶۰ مامور روس را صادر و کنسولگری این کشور در سیاتل را  تعطیل کرد.

به گفته مقامات آمریکایی، ۴۸ نفر از این ۶۰نفر، جاسوسانی هستند که با اهداف ازپیش تعیین‌شده وارد خاک آمریکا شده‌اند و ۱۲ نفر دیگر، افرادی هستند که ازسوی روسیه به سازمان ملل متحد اعزام شده‌اند.

مسکو نیز در پاسخ به این اقدام واشنگتن، روز پنج‌شنبه ۹ فروردین ماه ۶۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج و کنسولگری آمریکا در سن‌پترزبورگ را تعطیل کرد.

در همین راستا ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که سفیران خود را از مسکو فراخوانده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ضمن انتقاد از «واکنش تند و تحریک‌آمیز» بریتانیا و آمریکا به «بهانه» پرونده اسکریپال، خواستار دسترسی کنسولی به او شد و برای روشن‌شدن این پرونده از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) خواسته تا در این رابطه جلسه‌ای مشترک با روسیه تشکیل دهد.

 

روسیه همچنین روز جمعه ۱۰ فروردین، طی نامه‌ای اعتراضی به لاری بیستو، سفیر بریتانیا در مسکو از موضع «تحریک‌آمیز» لندن در این زمینه انتقاد کرده و این اقدامات را دلیل تحریک دیگر کشورها به اخراج دیپلمات‌های روسی دانست.

مارک سدویل، مشاور امنیت ملی بریتانیا اما گفته که اخراج روس‌ها برای ریشه‌کن کردن «شبکه اطلاعاتی مخفی روسیه» انجام شده است.

از طرفی دیگر خبرگزاری روسی اینترفاکس از عملیات جستجوی پلیس بریتانیا از یک هواپیما در لندن خبر داده است. به نقل از این گزارش که از نام بردن منبع خبر خودداری کرد، افسران پلیس و گمرک فرودگاه «هیثرو» در لندن از مسافران و کارکنان این هواپیما که از مسکو به لندن پرواز داشت، خواسته‌اند تا هواپیما را ترک کرده و پس از آن به جستجوی آن پرداختند.

پلیس بریتانیا هرگونه نقش خود در این موضوع را طی یک پیام توییتری رد کرد.

 

سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روسیه و یولیا، دخترش، روز یک‌شنبه ۱۳ اسفندماه در حالی که از هوش رفته بودند، در شهر سالزبری بریتانیا پیدا شدند و هر دو اکنون در بیمارستان به‌سر می‌برند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که آن‌ها با استفاده از یک ماده شیمیایی اعصاب به نام «نوویچوک» که کاربرد نظامی دارد مسموم شده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More