شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان ملل: شمار پناهندگان ونزوئلایی به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است

 

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آخرین ارزیابی خود اعلام کرد که شمار پناهندگان و آوارگان ونزوئلایی که مجبور به ترک کشورشان شده‌اند به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است.

بر پایه گزارش مشترکی که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با سازمان بین‌المللی مهاجرت، روز جمعه ۱۷ خرداد منتشر کردند شمار پناهندگان ونزوئلایی از نزدیک به ۷۰۰هزار نفر در پایان سال ۲۰۱۵، به بیش از چهار میلیون نفر، در میانه سال ۲۰۱۹ رسیده است.

بر اساس داده‌های این گزارش، تنها در ظرف هفت ماه، از نوامبر سال ۲۰۱۸، یک میلیون نفر بر شمار پناه‌جویان ونزوئلایی که کشورشان را ترک کرده‌اند افزوده شده است.

از بهمن‌ماه سال گذشته، از هنگامی که خوان گوایدو، رهبر مخالفان نیکلاس مادورو، رییس جمهور کنونی ونزوئلا، خود را «رییس جمهور موقت» خواند؛ بحران سیاسی-اقتصادی در این کشور  تشدید شده است و ایالات متحده هم تحریم‌های جدیدی را به منظور فشار بر دولت مادورو وضع کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، اکثر پناه‌جویان ونزوئلایی به سایر کشورهای آمریکای لاتین مهاجرت کرده‌اند.

برآورد می‌شود که در حال حاضر در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار پناه‌جویی ونزوئلایی در کلمبیا زندگی می‌کنند. پس از کلمبیا، پرو با ۷۶۸ هزار و شیلی، با نزدیک به ۲۹۰هزار پناه‌جو از ونزوئلا، در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

۱۰ روز پیش، در هفتم خردادماه، روسای جمهور کلمبیا و پرو در یک موضع‌گیری مشترک خواهان اقدام و کمک‌های فوری نهادهای بین‌المللی برای مواجه با بحران پناه‌جویان ونزوئلایی شدند. به گفته ایون دوک، رییس جمهور کلمبیا، «کلمبیا و پرو در حال حاضر با بدترین بحران مهاجرتی تاریخ معاصر آمریکای لاتین روبه‌رو هستند.»

مارتین آلبرتو بیسکارا، رییس جمهوری پرو نیز در آخرین موضع‌گیری خود در قبال بحران پناه‌جویان ونزوئلایی گفته است: «جامعه جهانی هنوز درک درستی از ابعاد مسئله‌ای که در برابر این دو کشور درحال توسعه قرار دارد ندارد.»

ادواردو استین، نماینده ویژه کمیساریای پناهندگان سازمان ملل درباره ونزوئلا، با اشاره به آمارهایی که روز جمعه از سوی این سازمان منتشر شد، گفت که این اعداد و ارقام هشداردهنده است و ضرورت کمک‌های فوری به کشورهای میزبان را برجسته می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More