شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنرانی نزدیکان ترامپ در گردهمایی سازمان مجاهدین

 

وب‌سایت خبری- تحلیلی پولیتیکو در آمریکا، در گزارشی نوشت که قرار است روز شنبه نهم تیرماه، رودی جولیانی و نیوت گرینگریچ، دوتن از نزدیک‌ترین معتمدان دونالد ترامپ، در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق که فردا در پاریس برگزار می‌شود شرکت و سخنرانی کنند.

پولیتیکو در این گزارش که روز پنج‌شنبه ۷ تیرماه منتشر شد، آورده است:

سازمان مجاهدین خلق که پیش از این به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شد، با دوستی با نزدیکان ترامپ، شاهد دستیابی به اهداف درازمدت خود شده است.

سخنرانی جولیانی و گینگریچ در گردهمایی روز شنبه این گروه، بار دیگر این پرسش را مطرح کرده است که نفوذ این سازمان در کاخ‌سفید همزمان با سیاست فشار دولت ترامپ بر حکومت ایران، تا چه حد است.

رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ و نیوت گینگریچ، مشاور غیررسمی او، قرار است در گردهمایی این گروه، تحت‌عنوان «ایران آزاد» سخنرانی کنند.

گروه مجاهدین خلق به مدت ۱۵ سال در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داشته است و کارشناسان امور ایران، آن را یک فرقه توصیف می‌کنند؛ اما این گروه، هر دوی این اتهامات را رد می‌کند.

سازمان مجاهدین خلق کنفرانس‌های متعددی برگزار می‌کند؛ اما گردهمایی روز شنبه آن‌ها در یک زمان ویژه‌ای برای این گروه اتفاق می‌افتد. چندین تن از سیاستمدارانی که این گروه در سال‌های اخیر به مدد دستمزدهای کلان برای سخنرانی به هواداری از خود برانگیخته است، اکنون از چهره‌های کلیدی در دایره تصمیم‌گیری‌های دونالد ترامپ‌اند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در میان آن‌ها حضور دارد.

ترامپ گام‌های مشخصی در راستای اهداف این گروه برای سرنگونی رهبران مذهبی ایران برداشته است که خروج از توافق هسته‌ای که همواره مورد انتقاد مجاهدین بوده، یکی از آنهاست.

روز سه‌شنبه ۵ تیرماه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که همه کشورهای جهان می‌بایستی از خرید نفت ایران خودداری کنند.

مقامات وزارت خارجه و کاخ سفید از پاسخ‌دادن به پرسش‌ها مبنی‌بر این‌که آیا دولت ترامپ، مستقیماً با سازمان مجاهدین یا وابستگان آن رابطه داشته است، خودداری کرده‌اند.

در گردهمایی‌های گذشته این گروه، هنگام سخنرانی جولیانی، شعار سرنگونی رژیم ایران همواره شنیده شده است و او مشخصاً از احتمال به‌قدرت رسیدن آن‌ها در ایران سخن گفته است.

گینگریچ با ارسال ایمیلی به پولیتیکو گفته است: «منابع خبری مجاهدین و گزارش‌های آن‌ها از تظاهرات اخیر در ایران، نشان می‌دهد سطح حمایت از آن‌ها نسبت به سایر گروه‌هایی که من دیده‌ام بیشتر است».

با این حال، علی‌رغم امیدواری مجاهدین به حمایت از اهداف آن‌ها، مشاوران رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، پشتیبانی کاخ سفید از تغییر رژیم در ایران را تکذیب کرده‌اند. اما کارشناسان امور ایران می‌گویند سیاست کاخ سفید نسبت‌به حکومت ایران، خلاف این تکذیب را نشان می‌دهد.

سوزان مالونی از انستیتوی بروکینگز در این باره می‌گوید: «ایرانی‌ها هم از فشارهای دولت آمریکا و هم از دولت خودشان، به یک اندازه خشمگین‌اند. رژیم ایران به هر صورت، همواره سعی داشته است تا مخالفان خود را با اتهام وابستگی به خارج، بی‌اعتبار کند. سازمان مجاهدین یک گروه هم‌سو با مارکسیسم است. ایرانی‌ها نمی‌خواهند یک رژیم را با رژیم مشابه آن تغییر بدهند. زیرا مجاهدین هم از محبوبیت در ایران برخوردار نیستند».

 

حمدی ملک گزارش می دهد.  

 

تاثیر نشست سالیانه مجاهدین خلق در بین ایرانیان داخل و خارج کشور با منصور فرهنگ استاد علوم سیاسی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More