شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش شورای ملی مقاومت درباره فعالیت دو سایت سرخه‌حصار و مریوان برای «ساخت بمب اتمی»

شورای ملی مقاومت ایران، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق، با برگزاری یک نشست خبری در واشینگتن اعلام کرد که دو سایت «سرخه‌حصار» در تهران و «مریوان» در آباده فعالیت‌هایی برای «تولید سلاح هسته‌ای» داشته‌اند.

علیرضا جعفرزاده، عضو ارشد شورای ملی مقاومت، در نشست خبری روز جمعه ۲۵ مهر با نشان دادن تصاویری هوایی، جزئیاتی از این دو محل و فعالیت‌های پنهان آنها ارائه کرد و گفت این سایت‌ها در اختیار «سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی» موسوم به «سپند» است.

سازمان مجاهدین خلق نخستین بار سال ۲۰۱۱ به سپند اشاره کرد. به گفته این سازمان، بخش نظامی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به سپند سپرده شده و رياست آن با محسن فخری‌زاده مهابادی است.

 

سایت سرخه‌حصار

به گفته جعفرزاده، سایت سرخه حصار در بزرگراه تهران - دماوند واقع شده و یک منطقه کاملا نظامی است.

بنابر همین گزارش، احداث این سایت از سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شد و سایت «خجیر» در جنوب آن قرار دارد.

به گفته شورای ملی مقاومت ایران، در سال ۲۰۱۷ میلادی بخش‌های مربوط به «سپند»، از جمله «گروه ژئوفیزیک» به این محل نقل مکان کرد. گروه ژئوفیزیک قبلا در سایت «مژده» فعالیت می‌کرد که سازمان مجاهدین آن را افشا کرده بود.

همچنین بنابر همین گزارش، یکی از اقداماتی که در این سایت انجام شده آزمایش انفجار در تونل زیرزمینی بوده است؛ یعنی همان آزمایشی که در سال ۲۰۰۲ میلادی در منطقه‌ای در سمنان انجام شده بود.

جعفرزاده گفت که جمهوری اسلامی زلزله‌سنج‌های حساس را برای این سایت از طریق دلالان و به اسم کشورهای دیگر خریداری کرد.

 

سایت مریوان

جعفرزاده درباره محل دوم نیز گفت که «سایت مریوان» در نزدیکی شهرستان آباده در استان فارس واقع شده است. سایت قبلی آباده حدود دو سال پیش فاش شد و مدارک نشان داد حکومت ایران چند آزمایش مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای را در آن محل انجام داده بود.

جعفرزاده اعلام کرد که این سایت و منطقه اطراف آن در اختیار سپاه پاسداران است.

او گفت که یک مهندس سپاه پاسداران، به نام هاشمی‌تبار، در ساخت مراکز سری سپاه پاسداران دست دارد و این سایت را نیز او احداث کرده است.

همچنین بنابر این گزارش، سعید برجی، خداداد میهمی و حسین غفوری، بر روی پروژه‌ای به نام «احمدآباد» کار می کردند و احتمال زیادی هست که منظور از احمدآباد همان «سایت مریوان» در آباده باشد.

به گفته جعفرزاده، سعید برجی در ساخت محفظه‌های انفجار در پارچین نقش داشته و با متخصصان اوکراینی همکاری کرده است؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به دنبال تحقیق درباره اقدامات انجام شده است.

 

تخریب تجهیزات سایت آباده در سال ۲۰۱۹

بنابر اظهارات جعفرزاده در نشست خبری جمعه، ساکنان منطقه از ورود به محوطه سایت آباده و اطراف آن منع شده‌اند و حتی سنگ‌های معدنی حوالی این سایت هم در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته است.

او گفت که بعد از افشای مشخصات و موقعیت این سایت، سپاه پاسداران در ژوییه ۲۰۱۹ میلادی همه تاسیسات آن را از بین برد؛ زیرا به گفته او، «وجود این تاسیسات می‌توانست ثابت کند که آزمایش‌های مرتبط با سلاح اتمی» انجام شده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ماه گذشته به تهران سفر کرد، پس از بازگشت اعلام کرد جمهوری اسلامی با بازدید بازرسان آژانس از دو سایت موافقت کرده است.

مدیرکل آژانس نامی از این دو محل نبرد اما پیشتر برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند آژانس به مواردی تردیدآمیز برخورده است که نشان از انجام فعالیت‌های هسته‌ای گزارش‌نشده در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی در دو محل در «حومه تهران» و «اطراف شهرضای اصفهان» دارد.

رسانه‌ها با استناد به برخی گزارش‌های آژانس گزارش دادند که احتمال می‌‌رود این دو سایت در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ با هدف از بین بردن رد اورانیوم و فعالیت‌های هسته‌ای تخریب شده‌اند.

آژانس ماه‌هاست خواستار بازدید از دو سایت بود که نام آن‌ها ذکر نشده بود.

مخالفت ایران با دسترسی بازرسان آژانس باعث بروز تنش‌های دیپلماتیک در ماه اخیر شده بود.

با این حال به گفته سازمان مجاهدین خلق، بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این سایت‌ها بعد از پاکسازی ردپای تلاش‌ها برای دستیابی به سلاح اتمی انجام شد.

جعفرزاده در نشست خبری جمعه تاکید کرد که برجام مانع اقدامات جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح اتمی نشد.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به افشای اطلاعات درباره این دو سایت اتمی از سوی شورای ملی مقاومت نشان نداده‌اند.

سازمان مجاهدین خلق در سال‌های گذشته چندین بار برای افشای برنامه اتمی ایران نشست‌های مطبوعاتی برگزار کرده و دو سایت اتمی «نطنز» و «اراک» نیز در سال ۱۳۸۱ برای نخستین بار از سوی این سازمان افشا شدند.

کنفرانس خبری روز جمعه شورای ملی مقاومت همزمان با رقابت‌های انتخاباتی آمریکا برگزار شده است. دولت دونالد ترامپ در ماه های اخیر فشار بر ایران را افزایش داده است.

خروج از برجام و کشتن قاسم سلیمانی از جمله مهم‌ترین اقدامات دونالد ترامپ در قبال جمهوری اسلامی بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More