شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سنای آمریکا با وجود مخالفت برخی از جمهوری‌خواهان صلاحیت آنتونی بلینکن را به عنوان وزیر خارجه تایید کرد

مجلس سنای آمریکا با وجود مخالفت برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه، صلاحیت آنتونی بلینکن را با ۷۸ رای موافق و ۲۲ رای مخالف به عنوان وزیر خارجه دولت جو بایدن تایید کرد.

ند پرایس، سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا، در توییتی تایید صلاحیت بلینکن را به او تبریک گفت و از اینکه برای حل چالش‌ها و استفاده از فرصت‌های پیش‌رو با تیم وزارت خارجه همکاری می‌کند ابراز خرسندی کرد.

در جلسه رای‌گیری روز سه‌شنبه سنا، کلیه مخالفان تایید صلاحیت بلینکن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دادند. برخی جمهوری‌خواهان طی روزهای اخیر نسبت به سیاست او در تعامل با جمهوری اسلامی هشدار داده‌ بودند.

تد کروز، عضو جمهوری‌خواه سنا، با انتشار بیانیه‌ای درباره دلایل مخالفتش با تایید صلاحیت آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه آمریکا نوشت: «سیاست‌های بلینکن به‌ویژه درباره ایران، به طرز خطرناکی باعث تضعیف امنیت ملی آمریکا می‌شود و بایدن را در مسیر تنش با کنگره قرار خواهد داد.»

تد کروز گفت: آنتونی بلینکن متعهد شده به «توافق هسته‌ای فاجعه‌بار اوباما-بایدن» با ایران برگردد و با وجود مخالفت بسیاری از اعضای کنگره، قصد دارد برای این‌ کار تحریم‌های مرتبط با تروریسم را علیه جمهوری اسلامی کاهش داده و تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی ایران را پایان دهد.

کروز با بیان اینکه «بلینکن حتی در نشست کمیته روابط خارجی سنا از کشتن قاسم سلیمانی انتقاد کرد»، گفت: «رویکرد او به رژیم ایران از اکنون باعث ایجاد تنش با کنگره شده و من با جدیت با دولت بایدن و وزارت خارجه در تعامل خواهم بود تا از خطراتی که برای امنیت آمریکایی‌ها ایجاد می‌کنند، جلوگیری کنم.»

بلینکن در نشست اخیر خود با کمیته روابط خارجی سنا بر عزم خود برای همکاری نزدیک با متحدان آمریکا تاکید کرده و گفته بود برای احیای «دیپلماسی آسیب‌دیده آمریکا» و تشکیل جبهه‌ای واحد برای مقابله با تهدیدهای ایران، چین و روسیه تلاش خواهد کرد.

بسیاری از چهره‌های جمهوری‌خواه به ترکیب تیم سیاست خارجی جو بایدن اعتراض دارند.  

روز جمعه در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه رابرت مالی گزینه احتمالی جو بایدن برای تصدی پست نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خواهد بود، برخی مقامات آمریکایی و رسانه‌ها نسبت به «روابط نزدیک» او با جمهوری اسلامی هشدار دادند.

بلومبرگ در مقاله‌ای این انتخاب را «اولین گاف احتمالی بایدن در سیاست‌ خارجی» توصیف کرد.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، در توییتی مالی را به «سابقه همدلی» با رژیم ایران و «عناد» با اسرائیل متهم کرد و نوشت: «اگر مالی انتخاب شود، آیت‌الله‌ها به شانس خود ایمان می‌آورند.»

جو ویلسون، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در توییتی با ابراز «نگرانی جدی» از این خبر، نوشت: «مالی روابط نزدیکی با رژیم ایران، بشار اسد جنایتکار و تروریست‌های حماس دارد.»

با این حال بسیاری بلینکین را به عنوان فرد شماره دو وزارت خارجه و معاون مشاور امنیت ملی در دولت اوباما می‌شناسند.کسی که  پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ،  یکی از بنیانگذاران نهاد مشاوره وست‌اگزک بود که به شرکت‌ها در زمینه خطرات ژئوپلیتیک مشاوره می‌داد و در زمان اوباما، نیز تلاش کرده بود تا برنامه اعزام‌ سربازان جنگی ایالات متحده را به تعداد کمی از افراد محدود کند.

بلینکین اما سال گذشته به رویترز گفت که ترامپ با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در سوریه طی سال ۲۰۱۹ «اعتبار آمریكا را شکسته است.» و این اقدام باعث شد كه متحدان کُرد آمریكایی در جنگ علیه دولت اسلامی، داعش، بلاتكلیف باشند.

او پیشتر نیز در جلسه بررسی صلاحیت‌ خود در مجلس سنا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته بود: اکنون «زمان گریز» در برنامه هسته‌ای ایران -زمانی که ایران برای تولید اورانیوم کافی برای یک سلاح نیاز دارد- به حدود سه یا چهار ماه رسیده است در حالی که در توافقنامه هسته‌ای این زمان بیش از یک سال بود.

بلینکن در جلسه خود با کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در روزهای اخیر،  همچنین ضمن تاکید بر اینکه ایران با دست‌یابی به سلاح هسته‌ای، ایرانی خواهد بود که از قبل آن هم خطرناک‌تر است، اضافه کرد: «ما مسئولیت فوری داریم تا هر آنچه می‌توانیم انجام دهیم.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More