شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سومین روز تظاهرات در میانمار و دعوت به اعتصاب عمومی

 

یک هفته پس از کودتای نظامیان در میانمار و محبوس شدن مقام‌های دولتی و بازداشت خانگی آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم، تظاهرات در تعدادی از شهرهای این کشور ادامه دارد و معترضان فراخوان اعتصاب عمومی صادر کرده‌اند.

نیروهای امنیتی میانمار روز دوشنبه در سومین روز پیاپی از تظاهرات مردم میانمار، از خودروهای آب‌پاش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در نایپیداو، پایتخت کشور استفاده کردند.

بر اساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دو نفر از معترضان بر اثر این مداخله پلیس مصدوم شدند.

تلویزیون دولتی میانمار روز دوشنبه برای اولین بار تظاهرکنندگان را تهدید کرد که در صورت ادامه تظاهرات «اقداماتی» علیه آنان صورت می‌گیرد.

شبکه ام‌آر‌تی‌وی که از سوی دولت اداره می‌شود، اعلام کرد: «در برابر جرایمی که موجب اخلال، جلوگیری و نابودی امنیت ملی و عمومی و حاکمیت قانون است، اقداماتی باید بر اساس قانون اتخاذ شود.»

رسانه‌های بین‌المللی، این تهدید تلویزیون دولتی میانمار را اولین هشدار از سوی مقام‌های این کشور از زمان آغاز اعتراضات از روز شنبه گذشته دانسته‌اند.

خبرگزاری فرانسه نوشت که زنجیره اعتراضات در کشور در حال گسترش است و روز دوشنبه هزار نفر در یانگون، پایتخت اقتصادی کشور تجمع کردند.

در حالی که معترضان فراخوان اعتصاب عمومی صادر کرده‌اند، کارگر یک تولیدی پوشاک به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به کار ادامه نمی‌دهیم، حتی اگر حقوق‌مان کاهش پیدا کند. من دیکتاتور نمی‌خواهم.»

همچنین «رهبرانمان را آزاد کنید»، «به رای‌مان احترام بگذارید» و «کودتا را محکوم کنید» از شعارهای معترضان بود. 

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز خواستار آزادی فوری مقام‌های زندانی در میانمار شد. او روز دوشنبه گفت در سخنانی در واتیکان همچنین خواستار «یک گفت‌وگو صادقانه» برای حل بحران میانمار شد.

روز یکشنبه نیز ده‌ها هزار نفر در چند شهر میانمار در اعتراض به کودتا به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات بدون هیچ خشونتی به پایان رسید.

همچنین دسترسی به اینترنت پس از مدتی اختلال و قطعی، بعد از ظهر یکشنبه دوباره برقرار شد و پس از آن، معترضان تصاویر و ویدئوهایی از تظاهرات را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. 

تظاهرات روز یکشنبه بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی از سال ۲۰۰۷ بدین سو توصیف شده بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More