شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کودتای میانمار؛ محکومیت غربی‌ها، احتیاط چین و روسیه و موضع متفاوت کشورهای همسایه

 

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان، به ویژه کشورهای غربی کودتای ارتش در میانمار را محکوم کرده‌ و خواستار «آزادی فوری» بازداشت‌شدگان شده‌اند، کشورهای همسایه میانمار واکنشی متفاوت نشان دادند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «من کودتای میانمار را به شدت محکوم می‌کنم، این نقض آشکار قانون اساسی این کشور است.»

او ضمن درخواست برای آزادی فوری بازداشت شدگان ادامه داد: «اتحادیه اروپا خواستار احیای فوری دولت غیرنظامی قانونی در میانمار و بازگشایی فوری پارلمان با حضور همه نمایندگان است، همان طور که قانون اساسی در نظر گرفته است.»

ارتش میانمار بامداد دوشنبه پس از بازداشت آنگ سان سو چی رهبر و دیگر شخصیت‌های ارشد حزب حاکم، به مدت یک سال وضعیت اضطراری اعلام کرد و افزود تمام قدرت سیاسی به فرمانده کل ارتش، مین آنگ هلینگ منتقل شده است.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در حساب توییتر خود نوشت: «کودتا در میانمار را به شدت محکوم می‌کنم و از نظامیان می‌خواهم همه کسانی را که به صورت غیرقانونی در حملات سراسر کشور بازداشت شده‌اند آزاد کنند.»

او همچنین خواستار احترام به نتیجه انتخابات و برقراری روند دموکراتیک در میانمار شد.

اورزولا فُن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز با محکوم کردن کودتای نظامیان در میانمار، خواستار برقراری مجدد دولت قانونی غیرنظامیان و «آزادی فوری و بدون شرط همه بازداشت‌شدگان» شد.

در آمریکا نیز جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده مخالف هرگونه تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات یا جلوگیری از انتقال دموکراتیک در میانمار است. 

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، خواستار آزادی همه مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی بازداشت‌شده و همچنین احترام به اراده مردم میانمار شد.

در فرانسه نیز ژان‌ایو لودریان، وزیر خارجه، «نقض غیرقابل قبول روند دموکراتیک» در میانمار را محکوم کرد و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و تشکیل دولت غیرنظامی آنگ سان سوچی شد.

وزیر خارجه فرانسه همچنین خواستار احترام به نتایج انتخابات اخیر در میانمار شد که در ماه نوامبر گذشته برگزار شد.

وزرای خارجه آلمان و اسپانیا و همچنین مقام‌های تعدادی از کشورهای اروپایی به علاوه کانادا، بنگلادش، هند و سنگاپور نیز این کودتا را محکوم کردند.

همچنین استرالیا در واکنش به بازداشت آنگ سان سو چی، از ارتش میانمار خواست رهبران منتخب را فورا آزاد کند.

همزمان یک مقام وزارت خارجه ژاپن نیز گفت این کشور در حال حاضر برنامه‌ای برای بازگرداندن شهروندانش از میانمار ندارد و اوضاع را تحت نظر دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز بازداشت رهبر و دیگر شخصیت‌های ارشد حزب حاکم میانمار را محکوم کرد و از رهبران ارتش خواست تا به خواسته مردم این کشور احترام بگذارند.

 

واکنش‌های محتاطانه

 

در این میان کشورهای روسیه و چین واکنش محتاطانه‌ای اتخاذ کردند. در روسیه دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت: «ما با دقت بسیار وضعیت میانمار را زیر نظر داریم و آن را بررسی خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز دوشنبه از بازیگران سیاسی در میانمار خواست تا «اختلافات خود را در چارچوب قانون اساسی و قوانین حل کنند تا ثبات سیاسی و اجتماعی» حفظ شود.

چین یکی از همسایگان میانمار است و این کشور نقشی مهم در پروژه توسعه اقتصادی چین موسوم به «جاده‌های جدید ابریشم» دارد. همچنین رییس جمهوری چین در ژانویه گذشته به میانمار سفر کرد و چندین توافق دوجانبه به امضا رساند.

همچنین دیگر کشورهای همسایه میانمار موضعی متفاوت اتخاذ کردند. نخست وزیر تایلند، کودتای میانمار را یک «مسئله داخلی» این کشور دانست. کامبوج و فیلیپین نیز مواضع مشابهی گرفتند.

در بانکوک، پایتخت تایلند، معترضان به کودتای میانمار تجمع کردند و پلیس با آن‌ها درگیر شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More