شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شاهزاده رضا پهلوی از شورای امنیت سازمان ملل خواست: پرونده کشتار ۱۵۰۰ ایرانی را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارسال کنند

پس از آنکه خبرگزاری رویترز روز دوشنبه دوم دی ماه در گزارشی تحقیقی به نقل از سه مقام رسمی در وزارت کشور ایران اعلام کرد که طی کمتر از دوهفته ناآرامی در ایران حدود هزار و ۵۰۰ نفر کشته‌ شده‌اند، شاهزاده رضا پهلوی از اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل خواست پرونده کشتار هزار و ۵۰۰ ایرانی از سوی «رژیم نسل‌کش جمهوری اسلامی» را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارسال کنند.

‏شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به اعلام تعداد کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان، در صفحه توییتر خود خطاب به اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت:‌ «این رژیم تنها ظرف چند روز هزار و ۵۰۰ ایرانی را در خیابان‌ها کشت. به جای التماس برای مذاکره و تجارت با این حکومت نسل‌کش، آن را به دادگاه بین‌المللی لاهه بفرستید. به مردم ایران کمک کنید تا عدالت را در مورد خامنه‌ای اجرا کنند.»

‏خبرگزاری رویترز در گزارش دوم دی ماه خود به نقل از سه مقام رسمی در وزارت کشور ایران تعداد کشته‌شدگان دو هفته اعتراضات سراسری در ایران را بیش از هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و از قول این مقام‌ها، گزارش داد که در میان قربانیان، ۱۷ نوجوان، ۴۴۰ زن و همچنین برخی نیروهای امنیتی و انتظامی بودند. این آمار بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از نیروهای امنیتی، سردخانه‌ها، بیمارستان‌ها و پزشکی قانونی اعلام شده است.

‏از سوی دیگر برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به گزارش تحقیقی خبرگزاری رویترز مبنی بر کشته شدن هزار و ۵۰۰ نفر از معترضان ایرانی گفت:‌ «گزارش رویترز درباره کشتار مردم به دستور علی خامنه‌ای، تاکیدی است بر اینکه جامعه جهانی باید فورا عاملان آن را مجازات کرده و رژیم ایران را به‌دلیل قتل هزار و ۵۰۰ شهروند منزوی کند.»

‏هم‌زمان، ریک اسکات، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدای آمریکا، در توییتی  درباره گزارش رویترز از تعداد کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران، نوشت:‌‌ «گزارش جدید می‌گوید سرکوب خشونت‌‌آمیز معترضان ایران به دستور مستقیم خامنه‌ای صورت گرفته است و هزار و ۵۰۰ نفر جان باخته‌اند.»

‏اسکات با بیان اینکه «مردم جهان علیه شرارت حکومت‌های تمامیت‌خواه می‌ایستند»، تاکید کرد که «مردم ایران فریاد آزادی از سرکوب و شرارت سر داده‌اند.»

‏خبرگزاری رویترز در گزارش خود به نقل از سه مقام نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، گزارش داد که «علی خامنه‌ای با شروع اعتراضات آبان ماه در پی افزایش قیمت بنزین، به مقام‌های حکومتی و امنیتی دستور توقف فوری اعتراضات را به هر وسیله‌ای داده بود.»

‏این خبرگزاری نوشت که «با شروع اعتراضات در شهرهای مختلف کشور، خامنه‌ای که کاسه صبرش لبریز شده بود در تاریخ ۲۶ آبان مقام‌های دولتی و امنیتی را فراخواند و دستور داد: هر کاری می‌توانید بکنید تا جلوی آنها را بگیرید.»

‏برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز نسبت به آخرین آمار کشته شدگان در آبان ۹۸ که از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شد واکنش‌هایی نشان دادند از جمله سعید قاسمی‌نژاد مشاور ارشد بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها در واشنگتن‌ در این باره گفت: «رویترز می‌گوید حکومت ایران ۱۵۰۰ تظاهرکننده را به دستور مستقیم خامنه‌ای کشته است. این تاکنون مهم‌ترین گزارش درباره ناآرامی‌های ایران است که در رسانه‌های غربی انتشار یافته. تعجبی ندارد که لابی رژیم و کمپین انتشار اخبار گمراه‌کننده آن به شدت به آن انتقاد می‌کند.»

‏عباس میلانی، مورخ و استاد دانشگاه استنفورد، نیز در توییتی نوشت‌‌: «رژیمی که دستش به خون جوانانی چون پویا بختیاری آغشته، پدر و مادر دلیر او را بازداشت کرده و دیگران را هم که در تلاش در افشای آدمکشی اشرار آتش به اختیار رهبر دارند، تهدید کرده. فروپاشی ترس مردم یعنی فروپاشی رژیم و تهدیدها و بازداشت‌های اخیر تلاشی است برای ایجاد دوباره ترس.»

‏مقام‌های حکومتی تعداد کشته‌شدگان اعلام شده از سوی خبرگزاری رویترز را رد کردند و از جمله علیرضا ظریفیان یگانه، رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، گزارش رویترز مبنی بر کشته شدن حدود هزار و ۵۰۰ نفر در جریان اعتراض‌های آبان ماه را «از جنبه‌ خبری کاملا بی‌ارزش» خواند و در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، آن را «برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده و عملیات روانی» خواند.

‏این در حالی است که وزارت کشور دهم دی ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت شدگان را اعلام نخواهد کرد و این کار را در اختیار دادستانی کل کشور عنوان کرد. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز طی یک ماه گذشته از اعلام تعداد کشته‌شدگان امتناع کرده و طی روزهای اخیر هم اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان را اعلام نخواهد کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More