شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شگفتی مقامات افغان از خروج احتمالی ۷ هزار نیروی آمریکایی

 

 

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو منبع در وزارت دفاع آمریکا گزارش داده است که دولت ترامپ قصد دارد حدود هفت هزار نیروی آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

اعلام رسمی خروج حدود ۷ هزار نیروی نظامی از ۱۴ هزار نیروی آمریکا از افغانستان و استعفای ناگهانی جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، مقامات افغان را غافلگیر کرده است.

این در حالیست که کابل پذیرفته که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از اینکه سرعت پایان یافتن جنگ ۱۷ ساله در افغانستان به کندی پیش می‌رود، ناراضی است.

احتمال خروج این شمار از نیروهای آمریکایی از افغانستان، تقریبا هم‌زمان است با فرمان روز چهارشنبه ۲۸ آذر دونالد ترامپ مبنی بر خروج تمامی نیروهای آمریکایی از سوریه.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، عصر روز پنجشنبه ۲۹ آذر در نامه‌ایی خطاب به دونالد ترامپ استعفای خود را از این سمت اعلام کرد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، احتمال می‌رود که استعفای جیمز متیس در رابطه با تصمیم ترامپ مبنی برخروج نیروهای نظامی‌آمریکا از سوریه و  افغانستان است.

جیمز متیس در افغانستان به عنوان تضمین‌‌کننده حضور آمریکا در این کشور شناخته می‌شد و استعفای او باعث نگرانی مقامات افغان شده است.

از سوی دیگر، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا با نمایندگان طالبان، در نشستی دو روزه در ابوظبی درباره خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و برقراری آتش‌بس در سال ۲۰۱۹ میلادی گفتگو کردند.

گرچه این تصمیمات هنوز تایید نهایی نشده و قرار است طرفین در ماه ژانویه سال میلادی پیش‌رو در عربستان سعودی ملاقات کنند، احتمال برقراری آتش‌بس چندان خوشبینانه نیست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More