شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: بسته پیشنهادی اروپا قابل اجراست ولی جامع و دقیق نیست

 

جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه عضو برجام به   ریاست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت: «در نشست امروز همه اعضای باقیمانده در برجام بر ضرورت انتفاع ایران از برجام تاکید کردند.»

ظریف با بیان این که دو روز پیش بسته پیشنهادی را دریافت کرده بودیم، گفت:« در تهران بسته‌ای را دریافت کردیم که آقای روحانی گفتند کافی نیست. امروز در این جلسه توضیحات بیشتر شنیدیم و در مورد موضوعات نفتی و بانکی توضیح دادند.»  

وزیر خارجه ایران با اشاره به جلسات دو جانبه ایران  با وزیران امور خارجه چین و روسیه و همچنین فدریکا موگرینی  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «همکاران اروپایی جلسات پارلمانی داشتند که نیاز بود سریع محل اجلاس را ترک کنند.»

 

کسی نتوانسته مشکل خروج آمریکا از برجام را حل و فصل کند

محمد جواد ظریف با بیان اینکه هیچ یک از طرفین نتوانست مشکلات به وجود آمده از خروج آمریکا از برجام را حل کند گفت : « به دلیل  اینکه آمریکا به برجام بازنگشته و تخلفات آمریکا توسط این کشور جبران نشده، ایران براساس برجام این حق را دارد که اقداماتی را انجام دهد، البته اقدامات دارای عواقب خودش نیز هست.»

 

بسته ارائه شده قابل اجرا هست اما کافی و دقیق نبود

ظریف در مورد قابل اجرا بودن بسته پیشنهادی گفت: «امروز برخی نکاتی که در بسته نبود در بیانیه دیده شد و تعهد سیاسی و حقوقی کشورهای عضو برای عملیاتی کردن نکات باقی مانده در بسته دیده شده است.»

 

پکیج اروپایی نیست

 

جواد ظریف با بیان اینکه روسیه و چین روابط بسیار خوبی با ایران دارند،‌ گفت :« پکیجی که ارائه شده پکیج اروپایی نیست؛ تعهدات ارائه شده تعهدات هر ۵ عضو به اضافه تعهدات اتحادیه اروپاست.»

او با اشاره به پیام این بسته پیشنهادی برای اقتصاد ایران گفت :«این یک پیام بسیار مهم به جامعه اقتصادی ماست که با اطمینان به آینده برای سازندگی کشور حرکت کنند.»

جواد ظریف اضافه کرد: «جلسات متخصصین ما بسیار فشرده‌تر برای اجرایی شدن راهکارها برگزار خواهد شد.»

بررسی نشست وزرای خارجه کشور‌های امضاکننده برجام در گفت‌وگو با نادر اسکوئی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More