شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو بین‌الملل واکنش سوچی به خشونت‌ها در میانمار را مأیوس کننده خواند

 

سازمان عفو بین‌الملل واکنش آنگ سان سوچی، رهبر میانمار و برنده جایزه صلح نوبل، درباره نقض حقوق اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور را، مأیوس کننده خواند.

به گزارش وب‌سایت این نهاد حقوق بشری، جیمز گومز، مسئول عفو بین‌الملل در منطقه میانمار گفته است: «خانم سوچی و دولت او با نادیده گرفتن نقش ارتش در خشونت‌ها و آن‌چه که در ایالت راخین می‌گذرد، سر خود را در شن فرو برده است.»

این مقام عفو بین‌الملل تاکید کرده است که شواهد روشنی از «پاک‌سازی قومی» اقلیت مسلمان میانمار در دست است. دولت میانمار پاک‌سازی قومی مسلمانان روهینگیا را قبول ندارد.
آنگ سان‌سوچی، سه‌شنبه ۲۸ شهریور برای نخستین بار از زمان وقوع خشونت‌ها در استان راخین در سخنانی که از تلویزیون پخش شد، نقض حقوق اقلیت مسلمان میانمار را محکوم کرد و وعده داد که آوارگان مسلمان می‌توانند بر سر زمین‌هایشان برگردند اما نه همه آنان. او افزود که علیه هرکسی که قوانین کشور را زیر پا گذاشته و مرتکب نقض حقوق بشر شده باشد، اقدام قانونی به عمل خواهد آمد و این افراد مجازات خواهند شد. رهبر دولت میانمار گفت که دولتش می‌خواهد با کسانی که آواره شده‌اند، صحبت کند و از نزدیک در جریان وضعیت‌ آنان قرار گیرد. آنگ سان سوچی همچنین از ناظران بین‌المللی دعوت کرد که به میانمار بیایند و اوضاع را زیر نظر بگیرند.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این نیز گفته بود که  بر اساس شواهد و مدارک موجود نیروهای امنیتی و گروه‌های خودسر لباس شخصی در شمال استان راخین تمامی روستاهایی را که اقلیت مسلمان در آنها سکونت دارند به آتش کشیده و به طرف مردم در حال فرار تیراندازی کرده‌اند. این سازمان اقدامات خشونت‌آمیز علیه مسلمانان روهینگیا را «پاکسازی قومی» خوانده بود.

خشونت‌ها در میانمار از سوم شهریورماه سال‌جاری و زمانی که شبه‌نظامیان مسلمان مخالف دولت به مراکز نظامی استان راخین حمله کردند، آغاز شد.
صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، اعلام کرده است  که از زمان آغاز خشونت‌ها تاکنون  ۴۰۰ هزار روهینگیایی به بنگلادش گریخته‌اند که ۶۰ درصد آنها کودک هستند. این پناهجویان دچار کمبود و نبود محل سکونت، غذا و آب آشامیدنی سالم هستند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More