شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فارین پالیسی: برجام برای اسرائیل یک نعمت است

 

نشریه فارین پالیسی (Foreign Policy) در شماره امروز جمعه 23 تیرماه خود در سرمقاله‌ای به قلم کارمی گیلون (Carmi Gillon) مدیر سابق سازمان امنیت اسرائیل (شین بت) (Shin Bet) به مناسبت دومین سالگرد قرارداد هسته‌ای می‌نویسد «برجام برای اسرائیل یک نعمت بوده است.»

در این سرمقاله آمده است: «دو سال پس از امضای قرارداد هسته‌ای برای کاهش برنامه هسته‌ای ایران، اسرائیل و منطقه خاورمیانه امروز بیش از هر زمانی در گذشته از خطر حکومت ایران مسلح به بمب اتمی امن‌تر به نظر می‌رسد.»

کارمی گیلون می‌نویسد: «در دورانی که من در سازمان امنیت اسرائیل (شین بت) خدمت می‌کردم، مسئولیت مستقیم من تأمین امنیت اسرائیل در یکی از پرآشوب‌ترین نقاط جهان بود. احتمال دستیابی ایران به یک بمب هسته‌ای این تهدیدات را افزایش هم داده بود ولی من می‌دانستم که اسرائیل به هیچ‌وجه حکومت ایران را که به بمب هسته‌ای هم مسلح باشند قبول نخواهد کرد.

اما امروز دو سال پس از امضای قرارداد هسته‌ای، من می‌توانم بگویم که تهدید و خطر بمب هسته‌ای ایران نسبت به ده سال پیش هم کمتر شده است و این تنها در اثر توافق برجام بوده است.»

نویسنده می‌افزاید: «البته ایران هنوز به شدت خطرناک باقی مانده است و از بازیگران شرور و خرابکار در صحنه خاورمیانه است و اسرائیل و متحدینش می‌بایستی همواره نسبت به آن هوشیار باقی بمانند.

اتفاقاً به همین جهت است که توافق هسته‌ای از اهمیت دوچندان برخوردار می‌شود، زیرا با وجود این توافق حکومت ایران به سختی می‌تواند سایر رفتارهای  شرورانه خود را توجیه کند و طرف مقابل برجام همواره آمادگی برخورد با آن را حق خود می‌داند.

برجام توانایی ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای را خنثی کرده است و از این نظر تهدید ایران بر علیه صلح جهانی را برطرف کرده است.

با این قرارداد، آمریکا و متحدین آن ابزار لازم را در مورد کسب اطلاعات، و آگاهی از برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار دارند تا در لحظه انحراف آن به سوی ساختن یک بمب بر علیه آن کشور عمل کنند.»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More