شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فارین پالیسی: قزاقستان و مشکل روزافزون اسلام‌گرایی افراطی

 

نشریه‌ی فارین پالیسی (Foreign Policy)،  در شماره‌ی امروز خود (پنجشنبه۱۲ مرداد ماه) به رشد اسلام‌گرایی افراطی در کشور قزاقستان پرداخته و می‌نویسد «این باثبات‌ترین کشور آسیای مرکزی، اکنون با تهدید تروریسم اسلامی مواجه شده است که ریشه‌های خود را در سراسر کشور پراکنده است».

در این گزارش آمده است: «صبح یکشنبه، ۲۵ژوئن ۲۰۱۶، دمیتری تاناتاروف(Dmitry Tanatarov)، جوان ۲۷ساله‌ی قزاقستانی، یک گروه ۲۵نفره از مردان را به‌سوی عملیاتی هدایت می‌کرد که در تاریخ کشور قزاقستان، به‌عنوان بزرگ‌ترین عملیات تروریستی ثبت شده است.

این گروه که مردان جوان عضو آن، بین ۱۷ تا ۲۸ ساله بودند، در شهر آکتوبه (Aktobe) که در یک منطقه‌ی نفت‌خیز قزاقستان واقع شده است، چندین عملیات حمله مسلحانه را در سطح شهر هم‌زمان انجام دادند.

آنها پس از تیراندازی، آدم‌ربایی، حمله به یک پاسگاه نظامی و درگیری مسلحانه با پلیس و نیروهای ارتش، از شهر خارج شدند؛ اما نیروهای امنیتی، آنها را شش روز بعد، در مخفیگاه‌شان پیدا کردند و تعدادی از آنان دستگیر و بقیه کشته شدند. در مجموع، ۲۵ شهروند قزاقستانی، در یک هفته‌ی پراضطراب از عملیات و ضدعملیات تروریستی کشته شدند.

در هفته‌های پس از آن نیز کشور قزاقستان مورد تهاجم چندین عملیات تروریستی از سوی اسلام‌گرایان قرار گرفته و ده‌ها شهروند این کشور کشته شده‌اند.

شبح تروریسم اسلامی در آسیای مرکزی، پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، همواره برسر کشورهای تازه استقلال یافته وجود داشته است. پس از ۷۰سال تبلیغات کمونیستی، این منطقه، باتوجه به ارتباطات گذشته‌ی فرهنگی، مذهبی و تاریخی خود با دنیای اسلام، اکنون شاهد تولد دوباره‌ی احساسات مذهبی است؛ اما حالا در قالب رادیکالیسم و سلفی‌گری.

علی‌رغم استقلال کشورهای آسیای مرکزی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از آنها هنوز توسط بازماندگان مرتبط با احزاب کمونیستی و "مردان قدرتمند" آن دوران اداره می‌شوند».

این گزارش می‌افزاید: «به گفته‌ی منابع غربی، بیش از ۳۰۰ مسلمان افراطی، از قزاقستان به داعش پیوسته بودند و سازمان‌های امنیتی آنها می‌گویند که عملیات تروریستی در فرودگاه استانبول، حمله‌ی کامیون در استکهلم، و بمب گذاری در متروی سنت‌پتزبورگ، همه به‌دست تروریست‌های قزاقستانی انجام گرفته است.

آیمان اومارورا(Aiman Umarara)، دادستان شهر آلماتی(Almaty) در قزاقستان که به پرونده‌ی بسیاری از تروریست‌های اسلامی در کشور رسیدگی کرده است، می‌گوید: «اسلام‌گرایی افراطی و تروریسم زائیده‌ی آن، مشکلاتی بسیار جدّی برای ثبات قزاقستان است و دولت می‌بایستی با آنها با جدّیت برخورد کند؛ اما شغل من این است که نگذارم دولت روی این مشکل پرده‌پوشی کند. این مشکلی است که باید به‌طور اساسی حل شود. در غیر این‌صورت، آینده‌ی ما، سرشار از خشونت و افراط‌گرایی خواهد بود».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More