شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرار ۱۰ هزار غیرنظامی از تلعفر ظرف ۲۴ ساعت گذشته

 

یک منبع نظامی عراقی اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور، روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه، برای آزادسازی تلعفر از دست داعش، به مرکز این شهر، یورش بردند.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، نیروهای عراقی حمایت شده از سوی آمریکا، به پیشروی‌های خود در نبرد با داعش در تلعفر ادامه می‌دهند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق، در بیانیه‌ای گفته که ارتش این کشور و یگان‌های مبارزه با تروریسم، به مرکز شهر تلعفر، از دو سمت شرق و جنوب، حمله کردند.  

همچنین یک منبع نظامی در عراق، روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه، اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۱۰  هزار غیرنظامی از حومه‌ی شهر تلعفر در غرب موصل، فرار کردند.

جبار حسن یکی از افسران ارتش عراق به خبرگزاری آناتولی گفته است که این ده هزار نفر در اردوگاه‌های موقت در پشت جبهه‌های جنگ، اسکان داده شدند.

دولت عراق، پیش از آغاز عملیات آزاد سازی تلعفر، تعدادی اردوگاه موقت، در پشت خطوط جبهه، جهت استقبال از آوارگان این شهر، راه‌اندازی کرده بود.

 

در همین حال یک مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر عراق اعلام کرد که ۳۰۰ خانواده عراقی در دست گروه تروریستی داعش در تلعفر در استان نینوا گرفتارند.

علی البیاتی سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر عراق در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: ۳۰۰ خانواده در حال حاضر در دست گروه تروریستی داعش در مرکز شهر تلعفر اسیر هستند.

وی در ادامه افزود: تعداد افرادی که داعش از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند بیش از ۳۰۰ خانواده است که در میان آنها زنان و کودکان نیز هستند.

البیاتی تاکید کرد: نیروهای عراقی گذرگاه های امنی را برای خروج خانواده های عراقی از تلعفر تدارک دیدند و هیات‌های اعزامی کمیساریا این روند را زیر نظر دارند تا خانواده‌ها به اردوگاه های حمام العلیل و القیاره واقع در جنوب موصل برسند.البته این عملیات با توجه به بعد مسافت و گرمی هوا و مسیرهای بمب گذاری شده بسیار سخت است.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز یکشنبه‌ی گذشته، آغاز عملیات بازپس‌گیری شهر تلعفر و روستاهای اطراف آن از گروه داعش را اعلام کرده بود. این شهر در سال ۲۰۱۴، به دست گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی» افتاد.

هدف نیروهای عراقی، آزادسازی مناطقی با ۶۰کلیومتر طول و ۴۰ کیلومتر عرض است که هنوز در دست داعش است و شامل شهر تلعفر، دو شهرک العیاضه والمحلبیه و ۴۷ روستا می‌شود.ح

در همین حال، امروز سه‌شنبه، فرماندهی عملیات «قادمون یا تلعفر»(تلعفر ما می‌آییم) در بیانیه‌ای، از کنترل پالایشگاه نفت الکسک و آزادسازی دو روستا، در تلعفر خبر داد.

به گزارش سومریه‌نیوز، عبدالامیر یار‌الله در بیانیه‌ی کوتاهی اعلام کرد که یگان ۱۶ پیاده‌نظام، دو روستای طشتیه وتل‌السمن را آزاد و پالایشگاه نفت الکسک را به کنترل خود درآورده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More