شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرانسه خواستار خروج نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران و ترکیه از سوریه شد

 

وزیر امور خارجه فرانسه گفت که ایران و ترکیه با عملکرد خود در سوریه قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند.

به گزارش رویترز، چهارشنبه ۱۸ بهمن، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت که تمام شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران از جمله حزب‌الله لبنان می‌بایست از سوریه خارج شوند.

ژان ایو لودریان ضمن تاکید بر اینکه بحران سوریه اکنون خاورمیانه را دچار تنش و ناآرامی کرده‌است، بر لزوم خروج شبه‌نظامیان تحت فرمان ایران از این کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین ضمن متهم‌کردن ایران و ترکیه به نقض موازین بین‌المللی در سوریه، گفت که آنکارا نباید به آتش جنگ سوریه بیفزاید.
وزیر امور خارجه فرانسه در پاسخ به پرسش تلویزیون ب.اف.ام  (BFM) مبنی بر اینکه آیا او از ترکیه خواهد خواست تا نیروهایش را از سوریه خارج کند، گفت:«من خروج تمامی نیروهایی را خواهانم که نباید در سوریه حضور داشته‌ باشند، از جمله شبه‌نظامیان ایران، همینطور حزب‌الله».

ژان ایو لودریان با هشدار به ترکیه در خصوص عملیات نظامی در شمال سوریه، گفت: «اطمینان از حفظ امینت مرزها، به معنی کشتن مردم غیرنظامی نیست و این باید محکوم شود؛ در موقعیت خطرناک فعلی سوریه، ترکیه نبایستی جنگی را به جنگ کنونی بیفزاید».

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت که موازین بین‌المللی، توسط ترکیه، دولت مرکزی سوریه، ایران و آنهایی که به غوطه شرقی و ادلب حمله می‌کنند، نقض می‌شود.

این اولین باری نیست که فرانسه خواستار پایان‌یافتن حضور ایران و نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه می‌شود.
آذرماه سال جاری نیز، وزیر خارجه فرانسه از ایران خواست تا نیروهایش را از سوریه خارج کند و تاکید کرد که فرانسه با خواست ایران برای تشکیل «محور تهران تا مدیترانه» مخالف است.  لودریان با اشاره به حضور نیروهای ایران در سوریه و حمایت از حزب‌الله لبنان نسبت به گسترش نفوذ تهران در منطقه مدیترانه ابراز نگرانی کرده بود.

از زمان شروع دخالت نظامی ترکیه علیه کردها درعفرین سوریه، فرانسه از اولین کشورهایی بود که با آن مخالفت کرد. تنها یک روز پس از آغاز این عملیات، فرانسه خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در خصوص دخالت نظامی ترکیه در عفرین سوریه شد.

وزیر دفاع فرانسه نیز در شدیدترین هشدار از نوع خود از جانب یک قدرت غربی، به ترکیه در خصوص عملیات این کشور در عفرین گفت که این عملیات به کمپین مبارزه با داعش صدمه جدی خواهد زد.

فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، از ترکیه خواست تا عملیات را فورا متوقف کند، چرا که کمک یگان‌های مدافع خلق به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش حیاتی است.

در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، کردهای سوریه، یکی از نیروهای موثر در عقب‌راندن داعش از مناطقی از این کشور بوده و کمک‌های نظامی و لجستیکی از اعضای این ائتلاف بویژه آمریکا دریافت کرده‌اند. موضوعی که خشم آنکارا را برانگیخت به طوری‌که ترکیه در اواخر دی‌ماه برای محدود‌کردن نفوذ کردها در کردستان سوریه، عملیات نظامی موسوم به «شاخه زیتون» را در منطقه عفرین، واقع در شمال شرقی سوریه، شروع کرد. کشورهای زیادی از این عملیات اظهار نگرانی کرده‌اند، اما فرانسه مواضع تندتری نسبت به ترکیه در این رابطه داشته‌است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More