شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرانسه نشان افتخار «لژیون دونور» اسد را پس می‌گیرد

 

فرانسه مراحل بازپس‌گیری نشان افتخار (لژیون دونور) از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه را آغاز کرد.

یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه ۲۸ فروردین‌ماه، از بازپس‌گیری این نشان از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه خبر داد.

این اقدام فرانسه، پس از حملات موشکی نیروهای فرانسوی، بریتانیایی و آمریکایی به مراکز و تأسیسات ساخت تسلیحات شیمیایی سوریه در پاسخ به حمله شیمیایی روز شنبه ۱۸ فروردین‌ماه به شهر دوما صورت می‌گیرد. طی حمله شیمیایی اخیر به شهر دوما در غوطه شرقی سوریه، بیش از ۱۰۰ غیرنظامی کشته شدند.

لژیون دونور که بالاترین نشان ملی در کشور فرانسه است، در سال ۲۰۰۱ و توسط ژاک شیراک، رییس جمهوری وقت فرانسه، به بشار اسد اهدا شده است.

دولت فرانسه در حال حاضر  سرگرم بررسی نحوه اهدای این جایزه به اسد است.

در ماه اکتبر سال گذشته میلادی نیز، این نشان از هاروی وینشتاین، تهیه‌کننده سینمایی، به دلیل ادعاهای آزار جنسی که به او نسبت داده شده بود، پس‌گرفته شد.

 

فرانسه نشان افتخار «لژیون دونور» اسد را پس می‌گیرد

 

 

  • نشان افتخار (لژیون دونور) چیست؟

نشان لژیون دونور (به فرانسوی: Ordre national de la Légion d'honneur) بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است که ناپلئون بناپارت در ۱۹ ماه مه ۱۸۰۲ آن را بنیان گذاشت. به این نشان، برخی در فارسی «نشان شوالیه ادب و هنر» می‌گویند.

این نشان از ۱۸۱۵ به دستور لوئی هجدهم به پنج سطح درجه‌بندی شد که شامل سه رده و دو مقام است که پایین‌ترین رده آن شوالیه است. رده‌بندی این نشان به ترتیب زیر است.

 

سه رده این نشان:

  • Chevalier (شوالیه)

  • Officier (افسر)

  • Commandeur (فرمانده)

 

  • دو مقام این نشان به ترتیب زیر است:
  • Grand Officier (افسر بزرگ)

  • Grand Croix (صلیب بزرگ)

 

عضویت در لژیون دونور، به اتباع فرانسه محدود شده‌ است. با این حال، اتباع سایر کشورها نیز ممکن است به‌دلیل خدمت به فرانسه یا حمایت از آرمان‌های آن، به دریافت نوعی از این نشان نایل شوند که تقریباً همان چیزی است که به‌عنوان عضویت در لژیون شناخته می‌شود.

در حال حاضر، فهرست کاملی از افرادی که از زمان اولین مراسم آن در سال ۱۸۰۳ تاکنون، به عضویت این لژیون در‌آمده‌اند، وجود ندارد؛ اما تعداد آن‌ها یک میلیون نفر برآورد شده‌ است که حدود ۳۰۰۰ نفر (ازجمله ۱۲۰۰ فرانسوی) به صلیب بزرگ مفتخر شده‌اند.

 

گفتگویی در این رابطه با نادر اسکویی پژوهشگر مسائل سیاسی :

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More