شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرصت ۴۸ساعته‌ی عربستان و هم‌پیمانانش به قطر؛ دوحه امروز پاسخ می‌دهد

 

عربستان و هم‌پیمانانش، روز دوشنبه دوازهم تیرماه، با انتشار بیانیه‌ای مشترک، برای پاسخ به درخواست‌هایشان، ۴۸ ساعت دیگر به قطر فرصت دادند. مهلت دو روزه‌ی ۴ کشور عربی به قطر، ازسوی شیخ صباح الاحمد الجابرالصباح، امير كويت پیشنهاد شده است.  

به گزارش رویترز، خبرگزاری رسمی کویت(کونا)، صبح امروز اعلام کرد که شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر این کشور، از عربستان، مصر، بحرین و امارات، درخواست تمدید فرصت کرده است.

پس از آغاز بحران میان چهار کشور عربی و قطر، دولت کویت، تلاش‌هایی را برای حل این بحران آغاز کرد؛ اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

از سوی دیگر، شبکه‌ی الجزیره، گفته که قطر امروز دوشنبه، پاسخ رسمی خود به ۱۳ شرط «کشورهای محاصره‌کننده» را تسلیم دولت کویت خواهد کرد.

این شبکه افزود که شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه‌ی قطر، امروز، دوشنبه با امیر کویت در این کشور دیدار خواهد کرد تا پاسخ رسمی دوحه به درخواست‌ها را به شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، تسلیم کند.

قطر پیش‌تر گفته بود که درخواست‌های عربستان وهم‌پیمانانش را نخواهد پذیرفت و این شروط طوری تدوین شده که دوحه نمی‌تواند آنها را بپذیرد.

در مقابل، چهار کشور عربی، تهدید کرده‌اند که اگر قطر این شرایط را نپذیرد، تحریم های جدیدی را علیه این کشور وضع خواهند کرد.

در همین حال، خبرگزاری مصر امروز اعلام کرد که وزیران خارجه‌ی چهار کشور عربی (عربستان، امارات، مصر و بحرین)، برای بحث درباره‌ی گام بعدی علیه قطر، روز چهارشنبه‌ی آینده، نشستی را در قاهره برگزار خواهند کرد.

هنوز هیچ موضع رسمی درباره‌ی نوع تحریم‌های احتمالی علیه قطر، اعلام نشده؛ اما برخی رسانه‌ها گفته‌اند که بانک‌های عربستان، امارات و بحرین، مجبور خواهند شد سپرده‌های خود را از بانک‌های قطری خارج کنند.

براساس گزارش تلویزیون العربیه، اعمال تحریم‌های تجاری علیه شرکت‌ها و کشورهایی که با قطر همکاری می‌کنند، قراردادن مکانیزم‌های نظارت بر نقل‌و‌انتقال مالی از دوحه به دیگر کشورهای جهان و تعلیق عضویت قطر در شورای کشورهای همکاری خلیج فارس، ازجمله تحریم‌های احتمالی چهار کشور عربی علیه دوحه خواهد بود.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More