شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لاوروف: شواهدی دال‌ بر ساختگی‌بودن حمله شیمیایی دوما داریم

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حمله شیمیایی دوما در سوریه ساختگی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لاوروف، روز جمعه ۲۴ فروردین‌ماه، اعلام کرد که بر اساس شواهد در دسترس روسیه، حمله شیمیایی به شهر دوما در سوریه، کاملاً جعلی و ساختگی است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که هرگونه حرکت حساب‌نشده در سوریه در حال حاضر، منجربه سیلی دیگر از آوارگان خواهد شد.

 

 

به گزارش خبرگزاری راشاتودی (RT) وابسته به دولت روسیه، لاوروف همچنین اضافه کرد که اطلاعات مربوط به این حمله شیمیایی، توسط «دستگاه اطلاعاتی دولتی خارجی» که مسؤول راه‌اندازی «کمپین روسیه‌هراسی» است، طراحی شده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به ساقط‌‌کردن دولت‌های لیبی و عراق در گذشته، افزود:«خدا نکند کسی بخواهد چنین ماجراجویی‌هایی را در سوریه تکرار کند».

در تحولی دیگر، روسیه روز جمعه ۲۴ فروردین، ضمن درخواست برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی موضوع سوریه، خواهان اعلام نتایج جلسه ازسوی دبیرکل این سازمان، به تمامی ۱۵ عضو این شورا شد.

همچنین آرکادی دوارکوویچ، معاون نخست‌وزیر روسیه، با اشاره‌ای تلویحی به پیام‌های توییتری دونالد ترامپ، گفته است که «روابط بین‌الملل نباید به مزاج بامدادی یک شخص خاص وابسته باشد».

از زمان وقوع حمله شیمیایی اخیر در شهر دومای سوریه، درگیری‌های دیپلماتیک بین آمریکا و روسیه گسترده شده و حتی احتمال حمله نظامی به سوریه نیز مطرح شده است.

واسیلی نبنزیا، نماینده مسکو در سازمان ملل با اشاره به تنش‌های اخیر بر سر موضوع بحران سوریه، گفت که او نمی‌تواند احتمال جنگ بین آمریکا و روسیه را رد کند. او همچنین از آمریکا و هم‌پیمانانش خواست تا از حمله به یک کشور مستقل خودداری کنند.

 

نماینده مسکو در سازمان ملل، ضمن اشاره به اولویت‌دادن به جلوگیری از خطر وقوع جنگ، اظهار امیدواری کرد که مشکل به نقطه غیرقابل بازگشت نرسد.

پیش‌تر نعیم قاسم، معاون حزب‌الله لبنان نیز خطر درگیری نظامی مستقیم واشنگتن و مسکو بر سر بحران سوریه را رد کرده بود.

با وجود تهدیدات آمریکا درمورد حمله نظامی به سوریه، مقامات نظامی این کشور گفته‌اند که هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. کاخ سفید، روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ با اعضای تیم امنیت ملی‌اش دیدار و درباره اوضاع سوریه بحث و گفت‌و‌گو کرده، اما «تصمیم نهایی اتخاذ نشده است». این بیانیه می‌افزاید که آمریکا همچنان به ارزیابی اطلاعات موجود ادامه می‌دهد و با شرکا و متحدانش در تماس خواهد بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More