شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مأمور ارشد اف‌بی‌آی، تضعیف این نهاد از سوی ترامپ را مغایر امنیت ملی آمریکا دانست

 

جاش کمپبل (Josh Campbell)، یکی از مأموران بلندپایه‌ی پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، در یادداشتی در روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز، با عنوان «چرا اف‌بی‌آی را ترک می‌کنم» (منتشر شده در سیزدهم بهمن‌ماه) خبر استعفای خود را منتشر کرد و توضیح داد که حملات اخیر به اصالت تحقیقات اف‌بی‌آی ازسوی جناح جمهوری‌خواهان طرفدار دونالد ترامپ، در درازمدت، امنیت ملی آمریکا را دچار مخاطره خواهد کرد.

کمپبل در یادداشت خود نوشته است: «پس از گذشت بیش از یک دهه از انجام وظیفه، که شامل تحقیق در مورد تروریسم، فعالیت در زمینه‌ی نجات قربانیان آدم‌ربایی در خارج از مرزها، و دستیار ویژه‌ی رئیس اف‌بی‌آی بودن می‌شود، من نشانم را پس می‌دهم و نهادی را که عاشق کار کردن در آن بودم، رها می‌کنم. چرا؟ تا بتوانم آزادانه با گروهی هم‌صدا شوم که معتقدند حملات بی‌وقفه‌ی اخیر به این نهاد، نه‌تنها توان مهم‌ترین بازوی اجرایی قانون در آمریکا را به تحلیل می‌برد، بلکه امنیت ملت را نیز به خطر می‌اندازد. استعفایم پردرد است؛ اما در زمانی که این نهاد، با اهدافی سیاسی، آماج حملاتی خدشه‌دار‌کننده قرار گرفته است، ساکت ماندن مجاز نیست».

این مأمور ارشد، همچنین خطاب به آن دسته از مأموران کنونی اف‌بی‌آی که از فلسفه‌ی «باید ساکت ماند تا این طوفان نیز بگذرد»، پیروی می‌کنند، نوشت که با تمام احترامم، معتقدم ایشان اشتباه می‌کنند و اینکه «نباید میدان را به کسانی که نگاهی جناحی به وظایف اف‌بی‌آی دارند، واگذار کرد».

بر اساس توصیف این مأمور سابق، «مأموران اف‌بی‌آی، افراد سمجی‌اند که به جهت بادهای سیاسی اهمیت نمی‌دهند؛ ولی برای این‌که در انجام وظایف خود موفق شوند، احتیاج به پشتیبانی افکار عمومی دارند».

او می نویسد، وقتی‌که اف‌بی‌آی در خانه‌ی کسی را می‌زند، یا از عموم برای حل یک جرم، درخواست کمک می‌کند، انگیزه‌ی مردم برای کمک و مشارکت، مستقیماً به نظر آن‌‌ها درمورد میزان قابل اعتماد بودن مأموران بستگی دارد.

در نظر کمپبل، حملات همه‌جانبه‌ی اخیر به اف‌بی‌آی، ازسوی برخی سیاستمداران، با اهداف جناحی انجام می‌شود و پشتیبانی افکار عمومی از این نهاد را دچار تهدید می‌کند.

او می‌نویسد: «هنگامی‌که یک مأمور که به‌منظور توقف یک طرح تروریستی، برای گرفتن اطلاعات، با مردم  مصاحبه می‌کند، موفقیت او در جمع آوری اطلاعات امنیتی، به باور فرد مطلع درمورد میزان قابل اعتماد بودن مأمور بستگی دارد».

در نظر نویسنده‌ی یادداشت، رویکرد دولت ترامپ، «شک‌های ویرانگری» درمورد درست‌کاری نهادی ایجاد می‌کند که اعتماد به آن ازسوی مردم، رمز تداوم امنیت ملی آمریکاست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More