شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ماتیک و رقص در اولین عروسی پس از آزادی رقه از دست داعش

 

در یک عروسی در شهر رقه در سوریه مردان و زنان با یکدیگر جشن گرفته‌اند و می‌رقصند. تنها یک ماه پیش دیدن چنین صحنه‌ای در زیر حکومت خلافت اسلامی غیرممکن به‌نظر می‌رسید.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه هفتم آبان ماه در گزارشی از آزاد شدن رقه از دست نیروهای داعش می‌نویسد: «در عروسی احمد و هبا که روز جمعه در منطقه جزره در غرب رقه برگزار شده بود، این نخستین جشن و شادمانی در این منطقه در سه سال گذشته پس از آزادی آن به دست نیروهای آمریکایی بوده است.

زنانی که برای اولین بار پس از سال‌ها بر لبانشان ماتیک مالیده بودند در کنار مردان به رقص و پایکوبی در این مراسم عروسی پرداخته بودند و درحالی که کودکان آنها به هر طرف می‌دویدند صحنه‌هایی را آفریده بودند که تصورش تا همین چند روز پیش محال به‌نظر می‌رسید.

داعش پس از تسخیر این منطقه هرگونه جشن و شادمانی و رقص و در هم آمیختن مردان و زنان در یک محیط را قدغن کرده بود. زنان حتی اجازه آرایش سر و صورت خود را نداشتند.

اما روز جمعه منطقه جزره صدای موسیقی و رقص با صدای تنها ژنراتوری که برق را به منطقه می‌رساند در هم آمیخته بود. البته از شهر تنها معدودی ساختمان مخروبه به‌جای مانده است که نمایانگر ماه‌ها جنگ و ستیز مسلحانه می‌باشد.

اکنون نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی ارتش و نیروی هوایی آمریکا جزره را از وجود نیروهای داعش پاک کرده‌اند و با عقب‌نشینی و شکست آنها نیروهای کُرد و عرب وارد این منطقه شده‌اند. خانواده داماد برای شرکت در این جشن عروسی از نقاط مختلفی که به آن فرار کرده بودند به جزره بازگشته‌اند.

پدر داماد می‌گوید: «ما واقعاً خوشحال هستیم. این نخستین عروسی از زمان فرار جهادگران اسلامی است.

پیش از ورود داعش، ما رقص داشتیم، آواز داشتیم، و مهمتر، مراسم عروسی داشتیم. در زیر حکومت داعش یک روز هم جشن و سرور نبوده است.

امروز روز شادی ماست. البته دورانی سخت و طولانی را پشت سر گذاشته‌ایم.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More