شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

میدل ایست آی: آمریکا از طریق آژانس به دنبال بازرسی مراکز نظامی ایران است

خبرگزاری میدل ایست آی در شماره امروز شنبه 11 شهریور ماه خود در گزارشی مربوط به دیدار اخیر نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل با مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در وین می‌نویسد واشنگتن قصد دارد موضوع بازرسی از مراکز نظامی ایران را از طریق این آژانس دنبال کند.

در این گزارش آمده است: «آمریکا در تلاش بوده است تا با اعمال نفوذ در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) حکومت ایران را برای اجرای وظایف خود در قبال قرارداد هسته‌ای زیر فشار بگذارد.

دیپلمات‌های آمریکایی نزدیک به مذاکرات مربوط به قرارداد هسته‌ای می‌گویند واشنگتن قصد دارد با فشار گذاشتن بر روی آژانس آن را به بازرسی مراکزی که در متن قرارداد نیامده‌اند بکشاند.

یوکیا آمانو ریاست آژانس پس از دیدار هفته گذشته خود با نیکی هیلی گفته بود «واشنگتن آژانس را ترغیب کرده است که بازرسی‌های جدیدی را به لیست خود در ایران اضافه کند.»

نیکی هیلی به نوبه خود در پایان دیدار با مسئولان آژانس گفته بود: «من اطمینان کافی به آژانس اتمی دارم. آنها با کشوری روبرو هستند که حکومت آن دارای یک تاریخ مشخص درورغ‌گویی و دنبال کردن مخفیانه برنامه‌های هسته‌ای بوده است. ما از آژانس می‌خواهیم و آن را تشویق می‌کنیم که از تمامی اختیارات و مجوزهای خود و جستجو در هر زاویه‌ای که امکان بازرسی برای آن فراهم است استفاده کنند.»

با این حال آژانس به درخواست آمریکا در مورد بازرسی‌های بیشتر پاسخ مثبت نداده و گفته است باید بی‌طرفی خود را در این مورد حفظ کند.

مقامات آژانس به خبرگزاری رویترز گفته‌اند: «ما نمی‌خواهیم از 'سایت نظامی پارچین' دیدار کنیم که تنها یک پیام سیاسی را داده باشیم. اگر آمریکا می‌خواهد این قرارداد را به هم بزند می‌تواند این کار را انجام دهد. ولی ما بهانه‌ای به دست آنها نخواهیم داد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More