شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه سرگشاده دانشگاهیان به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نجات برجام

 

جمعی از اساتید دانشگاه‌ و فعالان سیاسی ایرانی و خارجی طی نامه‌ای سرگشاده به فردریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار حفظ برجام شدند.

امضاکنندگان این نامه ضمن اشاره به اهمیت دیپلماتیک توافق هسته‌ای با ایران و نقش آن در حفظ صلح و نیز قدردانی از موضع صلح‌آمیز اروپا در این خصوص، نسبت‌به تاثیر منفی خروج آمریکا از برجام بر صلح منطقه هشدار داده‌اند.

نام متفکران و محققان نام‌آوری مانند نوآم چامسکی، چارلز تیلور، دیوید هاروی، پیتر سینگر، اسلاوی ژیژک، عبدالکریم سروش، حمید دباشی، نادر انتصار و … در فهرست امضاکنندگان این نامه به چشم می‌خورد.

این نامه ضمن اشاره به حمایت مردم ایران از برجام با انتخاب یک رییس‌ جمهوری متعهد به مذاکره برای دو بار و نیز تحمل تحریم‌ها در طول مذاکرات، از پای‌بندی اتحادیه اروپا به تعهد به برجام استقبال کرده و می‌افزاید «شکست اتحادیه اروپا و شرکای چینی و روسی در حفظ  برجام، منجر به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه و حتی جنگ خواهد شد».

این گروه از فعالان و اساتید دانشگاه در نامه خود خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به این‌که نباید خروج آمریکا از برجام به دلسردی از تلاش‌های صلح‌آمیز منجر شود، می‌نویسند که شکست این توافق نه تنها برای نسل‌های کنونی بلکه برای آیندگان نیز پرهزینه خواهد بود.

دو هفته پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، تلاش‌های بقیه اعضای توافق هسته‌ای برای نجات برجام هنوز در جریان است. نامه سرگشاده این گروه از اساتید دانشگاه و فعالان ایرانی و خارجی نیز در راستای حمایت از چنین رویکردی است.

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا با اعلام استراتژی جدید کشورش در قبال ایران، از اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران خبر داد و گفت که هرگونه مذاکره با ایران منوط به ۱۲ پیش‌شرط است که این کشور باید به انجام آنها متعهد شود.

این رویکرد با واکنش‌های متفاوت از جانب کشورهای منطقه و جهان روبرو شده است.

 

گفت‌و‌گو با وریا امیری درباره نامه سرگشاده دانشگاهیان به فدریکا موگرینی برای حفظ برجام
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More