شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نرم‌تر شدن موضع فرانسه درخصوص عملیات ترکیه در عفرین سوریه

 

امانوئل مکرون با اتخاذ موضعی نرم‌تر درقبال عملیات ترکیه در سوریه، به موضع صریح و انتقادی ترکیه نسبت به هشدار فرانسه درخصوص عدم اشغال خاک سوریه واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، روز جمعه ۱۳ بهمن، در یک نشست خبری در تونس، در واکنش به عکس‌العمل ترکیه به هشدار فرانسه درخصوص عدم استفاده از عملیات در عفرین برای اشغال سوریه، گفت: «از دید من، واکنش ترکیه به این معناست که این عملیات، تنها برای حفظ امنیت مرزهاست و ترکیه درصدد پیشروی بیشتر و یا ماندن در مناطق اشغال‌شده برای بلندمدت نیست».

امانوئل مکرون، روز چهارشنبه یازدهم بهمن‌ماه، ضمن درخواست از ترکیه برای هماهنگی با متحدانش در ناتو، به آن کشور، هشدار داده بود که نباید از عملیات نظامی در سوریه، برای اشغال این کشور استفاده کند. او همچنین گفته بود:« اگر معلوم شود که عملیات ترکیه برای چیزی غیر از کنترل مرزهایش با سوریه انجام گرفته و به اشغال سوریه بینجامد، ما با این قضیه مشکل جدی خواهیم داشت».

روز پنجشنبه ۱۲ بهمن‌ماه، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه‌ی ترکیه، ضمن تأکید بر ادامه‌ی عملیات نظامی در عفرین سوریه، به سخنان رئیس جمهوری فرانسه درخصوص عملیات آن کشور در سوریه، واکنشی تند نشان داده، آن را اهانت‌آمیز خوانده و گفته بود: «ما مواضع کشوری مانند فرانسه، مبنی‌بر هشدار به ترکیه برای انجام عملیات مطابق با موازین بین‌المللی را اهانت به خود می‌دانیم». او ضمن درخواست از فرانسه برای دوری از «دورویی»، تأکید کرد که این عملیات، به‌منظور دفاع از منافع ترکیه است و نیتی برای اشغال‌گری در کار نیست.

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور‌ی ترکیه، روز شنبه ۳۰ دی‌ماه، آغاز عملیات عفرین را که به‌منظور مقابله با کردهای سوریه انجام می‌شد، اعلام کرد. جامعه‌ی جهانی، نسبت‌به این تحولات، واکنش نشان داد و تعدادی از کشورهای جهان ازجمله آمریکا، از ترکیه خواستند تا در این حمله، خویشتن‌داری نشان دهد.

این عملیات نظامی که تاکنون قربانیانی از هر دو طرف داشته، موجبات نگرانی سازمان ملل از آواره‌شدن هزاران نفر در این منطقه را فراهم کرده‌است؛ منطقه‌ای که تا پیش از حملات ترکیه، نسبتاً امن به‌شمار می‌رفت.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه‌ی روسیه، روز چهارشنبه  بهمن‌ماه۱۱، اعلام کرد که تاکنون صدها نفر، ازجمله تعدادی غیر‌نظامی، در عملیات ترکیه در عفرین کشته شده‌اند.

اکنون با گذشت ۱۵ روز از این عملیات، هنوز مشخص نیست که میزان پیشروی ارتش ترکیه و نیز موفقیت آنان در دست‌یابی به اهداف تعریف‌شده، تا چه حد است؛ اما اختلاف نظر بر سر دخالت نظامی ترکیه در سوریه، به روند رو به سردی‌ گراییدن روابط ترکیه با هم‌پیمانانش در ناتو، دامن زده‌است.

فرانسه از نخستین کشورهایی بود که مخالفت صریح خود را با دخالت نظامی ترکیه در عفرین سوریه، اعلام کرد.

ادامه‌ی این عملیات و نیز چالش‌های آن برای ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا، موجب شده است تا فرانسه نسبت‌به نیات پشت این عملیات، به ترکیه هشدار بدهد. امری که با در نظر‌‌گرفتن پاسخ ترکیه، ظاهراً از عزم ترکیه برای گسترش نفوذ و حضور خود در سوریه، علی‌رغم هزینه‌های آن نخواهد کاست و در نهایت، به نرم‌تر شدن مواضع فرانسه انجامیده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More